لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

رهبر کره شمالی: از بمب اتمی فقط اگر تهدید شویم استفاده می‌کنیم


کیم جونگ‌اون در کنگره حزب حاکم بر کره شمالی گفته است سلاح هسته‌ای تنها در صورت «تهدید تمامیت ارضی» آن کشور استفاده خواهد شد.

رهبر کره شمالی در عین حال وعده داده‌است که پیونگ‌یانگ به سیاست‌های خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره بی‌اعتنا نخواهد بود.

او ابراز تمایل کرده که روابط حکومتش و کشورهایی که در گذشته «متخاصم» بودند، بهبود پیدا کند.

کیم جونگ‌اون ۱۷ اردیبهشت ماه نشست تازه حزب کارگران، حزب حاکم بر آن کشور را افتتاح کرد. سخنان تازه او روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در جریان دومین روز کنگره بیان شده‌است.

روز جمعه رهبر کره شمالی بار دیگر از آزمایش «عظیم» بمب هیدروژنی در دی ماه گذشته و «موفقیت‌آمیز بودن» آن، ستایش کرد.

در ۱۶ دی ماه، ساعاتی پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای در نزدیکی یک تاسیسات هسته‌ای کره شمالی، پیونگ‌یانگ اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را «با موفقیت» آزمایش کرده است.

در همان روز کاخ سفید آمریکا گفت ارزیابی‌های اولیه‌ای که دولت از داده‌های به‌دست‌آمده انجام داده است، با ادعای کره شمالی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن آزمایش «همخوانی ندارد».

به گزارش رسانه‌های رسمی کره شمالی، رهبر آن کشور در جریان دومین روز نشست اعضای حزب کارگران گفته است «به عنوان یک کشور مسئول، جمهوری ما از بمب اتمی فقط در صورتی استفاده می‌کند که تمامیت ارضی آن با خصومت نیروهای هسته‌ای، مورد تهدید قرار گیرد».

او در پایان سال گذشته خورشیدی، در جریان رزمایش بزرگ آمریکا و کره جنوبی، گفته بود این رزمایش «تحریکات جنگ هسته‌ای» است و پیونگ‌یانگ با «یک تهاجم تمام‌عیار» به آن پاسخ خواهد داد.

آقای کیم در روز شنبه در عین حال گفته است «حزب کارگران و دولت جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) روابط خود را با آن دسته از کشورهایی که به تمامیت ارضی کره احترام می‌گذارند و رویکرد دوستانه‌ای به آن دارند، بهبود می‌بخشد. حتی اگر آنها در گذشته در دشمنی با ما بوده‌اند».

گردهمایی حزب کارگران، نخستین از این دست از اکتبر ۱۹۸۰ است. در ضمن کنگره حزب نخستین بار است که تحت رهبری کیم جونگ‌اون برپا می‌شود. عضو جوان خاندان کیم، در سال ۲۰۱۱ و در پی اعلام خبر درگذشت پدرش، قدرت را در دست گرفت.

پیش از آنکه کنگره حزب بار دیگر برپا شود، برآوردها و تحلیل‌ها از احتمال انجام برخی آزمایش‌های هسته‌ای یا نظامی و یا تلاش‌هایی برای بازگشت به میز مذاکره با ایالات متحده حکایت داشتند.

تصاویری از برپایی کنگره حزب کارگران در پیونگ‌یانگ از خبرگزاری چینی شین‌هوا

XS
SM
MD
LG