لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

رهبر کره شمالی: آماده‌ایم بمب هیدروژنی تولید کنیم


کیم جونگ‌اون در تصویر رسمی منتشرشده از سوی کره شمالی در میان آنچه «جمعیت مشتاقان» او عنوان شده است
کیم جونگ‌اون در تصویر رسمی منتشرشده از سوی کره شمالی در میان آنچه «جمعیت مشتاقان» او عنوان شده است

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در سخنانی گفته است کشورش آماده تولید بمب هیدروژنی‌ست. سخنان او در مورد توسعه برنامه نظامی پیونگ‌یانگ به جنگ‌افزار هیدروژنی، «بی‌سابقه» ارزیابی شده است.

بمب‌های موسوم به «هیدروژنی» بسیار قوی‌تر از جنگ‌افزارهای اتمی تک‌مرحله‌ای هستند. بزرگ‌ترین آنها که در سال ۱۹۶۱ در شوروی آزمایش شد، ۲۵۰۰ برابر قوی‌تر از بمب مشابهی بود که آمریکا در پایان جنگ دوم جهانی در هیروشیما انداخت.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، ۱۹ آذر ماه، به نقل از کیم جونگ‌اون می‌گوید «ما به کشوری صاحب سلاح‌های اتمی قوی تبدیل شده‌ایم که قادر است خودش بمب اتمی (نوع A) و بمب هیدروژنی بسازد تا از تمامیت ارضی و وقار ملت خود دفاع کند».

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، می‌گوید سخنان او در مورد تولید بمب هیدروژنی، «بی‌سابقه» ارزیابی می‌شود.

چانگ یونگ‌ساک، عضو مرکز مطالعات صلح و اتحاد در دانشگاه ملی در سئول، به این خبرگزاری گفته است «کیم [جونگ‌اون] بارها به این موضوع که کره شمالی دارای بمب اتمی‌ست، اشاره کرده، اما این اولین بار است که در مورد بمب هیدروژنی سخن می‌گوید».

البته رهبر کره شمالی در مواردی تاکید کرده بود که کشورش جنگ‌افزارهایی «قوی‌تر» از آنچه عیان است، در اختیار دارد.

در شهریور ماه گذشته تحلیل‌گران در موسسه کره و آمریکا در دانشگاه تحقیقاتی جانز هاپکینز، گفته بودند نشانه‌هایی وجود دارد که پیونگ‌یانگ در حال تولید مجدد پلوتونیوم برای افزایش توان زرداخانه هسته‌ای خود است.

در همان زمان آمریکا هشدارد داده بود که کره شمالی دست به انجام اقدامات تحریک‌آمیز نزند.

دو ماه پیش نیز مرکز معتبر علوم و امنیت بین‌المللی در واشینگتن در مورد ایجاد هسته‌ای جدید در تاسیسات اتمی «یانگ‌بیان» در آن کشور هشدار داد.

دو آزمایش اتمی نظامی کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ میلادی از طریق شکافت پلوتونیومی انجام شده بود. سومین آزمایش اتمی کره شمالی در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی انجام گرفت که به نظر می‌رسد از طریق گداخت اورانیومی بوده است.

XS
SM
MD
LG