لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

رهبر کره شمالی: به قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای روی موشک رسیده‌ایم


رهبر کره شمالی، در اظهار نظری نه چندان معمول، می‌گوید کشورش قادر شده کلاهک‌های هسته‌ای را کوچک و آماده نصب روی موشک‌های بالستیک کند.

یک فرمانده ارتش آمریکا می‌گوید از منظر آن کشور پیونگ‌یانگ هنوز به این توانایی نرسیده‌است.

آماده‌سازی جنگ‌افزار هسته‌ای برای نصب بر موشک‌های بالستیک، می‌تواند به طور چشم‌گیری توانایی جنگ‌افزاری هسته‌ای کره شمالی را تغییر دهد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی ۱۹ اسفند ماه گفته‌است در دیدار کیم جونگ‌اون با گروهی از «دانشمندان و متخصصان هسته‌ای»، رهبر آن کشور گفته است بمب‌های اتمی سبک و «استاندارد» شده و اکنون قابل نصب بر موشک‌های بالستیک هستند.

رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند به ندرت پیش آمده که رهبر کره شمالی به طور مستقیم در مورد پیشرفت‌های احتمالی کشورش در مسیر کوچک کردن کلاهک‌های هسته‌ای سخن گفته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، مارک والش، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا، روز سه‌شنبه گفته بود اعتقاد ایالات متحده بر این است که کره شمالی هنوز به این توانایی نرسیده‌است.

پیشتر نیز وزارت دفاع ایالات متحده تاکید کرده بود کره شمالی همچنان به توانایی لازم برای کار گذاشتن کلاهک هسته‌ای در موشک‌های بالستیک نرسیده و در آن صورت هم نیروهای آمریکایی آماده خنثی کردن حملات احتمالی هستند.​

کره جنوبی و آمریکا، در حال انجام بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود هستند
کره جنوبی و آمریکا، در حال انجام بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود هستند

با این همه وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد تهدیدهای پیونگ‌یانگ را در مورد استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای، «جدی تلقی می‌کند».

رهبر کره شمالی ۱۷ اسفند ماه آمریکا و کره جنوبی را تهدید به حمله «پیش‌دستانه» هسته‌ای کرد و گفت که در مورد هدف‌ها نیز استثنائی قائل نمی‌شود.

تهدیدها و گفته‌های اخیر در زمانی بیان شده که آمریکا و کره جنوبی در میانه بزرگ‌ترین رزمایشی هستند که تا کنون به طور مشترک انجام داده‌اند؛ رزمایشی با حضور صدها هزار سرباز، ناوها و جنگنده‌های فوق‌‌پیشرفته.

یون‌هاپ به نقل از تحلیل‌گران می‌گوید گفته‌های کیم جونگ‌اون در مورد کوچک کردن کلاهک‌های هسته‌ای، احتمالا بازتاب‌دهنده خشم کره شمالی از رزمایش اخیر است.

به تازگی رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند در رزمایش اخیر ممکن است نوعی از «حملات حذفی» به دستگاه رهبری کره شمالی نیز تمرین شود. روزنامه هان‌گیوره، چاپ سئول، می‌گوید واکنش شدید پیونگ‌یانگ، احتمالا به گزارش‌هایی از این دست نیز مربوط می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل، هفته گذشته، در پی انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای اخیر کره شمالی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه پیونگ‌یانگ وضع کرد.

XS
SM
MD
LG