لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

کره شمالی می‌گوید آزمایش موشک جدید با قابلیت‌های اتمی «موفقیت‌آمیز» بود


تندیس‌های رهبران پیشین کره شمالی، ایل‌سونگ و جونگ‌ایل از خاندان کیم در پایتخت کره شمالی
تندیس‌های رهبران پیشین کره شمالی، ایل‌سونگ و جونگ‌ایل از خاندان کیم در پایتخت کره شمالی

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید موشک بالستیکی که آن کشور در روز یک‌شنبه ۲۴ بهمن ماه آزمایش کرد، یک «موشک میان‌برد تا دوربرد» بود و آزمایش آن نیز «با موفقیت‌ همراه شده‌است». یک مقام آمریکایی گفته «اقدام تحریک‌آمیز» کره شمالی «دور از انتظار نبود».

«خبرگزاری مرکزی کره شمالی» ۲۵ بهمن ماه گفته است موشک پوک‌کوک‌سانگ-۲ از یک «پرتاب‌گر متحرک» و با استفاده از «سوخت جامد» و «موتور جدید تولید داخل»ِ آن کشور، پرتاب شده‌است.

به گفته خبرگزاری رسمی دولت پیونگ‌یانگ، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جریان آزمایش این موشک بالستیک حضور داشته و اعلام کرده این موشک، ابزاری دیگر در توانایی برای پرتاب بمب هسته‌ای است.

به گفته این مرکز خبری حکومت کره شمالی «صنعت موشک‌سازی» آن کشور، اکنون «به صنعتی فوق‌العاده پیشرفته» تبدیل شده و دیگر «تنها یک صنعت کپی‌شده نیست».

کره شمالی، بارها کشورهای هم‌جوار خود، کره جنوبی و ژاپن و نیز ایالات متحده را به حمله نظامی تهدید کرده و در عین‌حال گفته در صورتی‌که لازم بداند، دست به حمله اتمی پیشگیرانه نیز خواهد زد.

با این همه این تهدیدها، طی سالی‌های گذشته به ندرت، به درگیری نظامی محدود و مستقیم، به‌طور مشخص با ارتش کره جنوبی انجامیده‌است.

در عین حال هنوز تردیدهایی در مورد توانایی پیونگ‌یانگ در فناوری سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک وجود دارد. دو آزمایش پیشین پیونگ‌یانگ در پرتاب موشک‌های قاره‌پیما نیز موفقیت‌آمیز نبود. با وجود همه این‌ها مقام‌های سئول و واشینگتن تاکید کرده‌اند این کشور در حال گسترش قابلیت‌های خود است.

پیونگ‌یانگ با تحریم‌های سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یک‌جانبه از سوی کشورهایی مانند آمریکا روبه‌رو است. این تحریم‌ها به دلیل گسترش برنامه نظامی هسته‌ای و نیز توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی، اجرا شده‌اند.

با همه این‌ها تازه‌ترین آزمایش کره شمالی در روز ۲۴ بهمن‌ماه، چندان دور از انتظار نبود. هم مقام‌های امنیتی و سیاسی کشورهایی مانند کره جنوبی و آمریکا، طی هفته‌های گذشته از فعالیت‌هایی در ارتباط با پرتاب احتمالی موشک خبر داده بودند، هم رهبر کره شمالی گفته بود، به‌زودی دست به آزمایش تازه‌ای خواهند زد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا گفته است این «اقدام تحریک‌آمیز» دور از انتظار واشینگتن نبود.

پرتاب این موشک یک روز پس از دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده انجام شده‌است. ترامپ میزبان آبه بود و ساعتی پس از آزمایش موشکی، هر دو در یک کنفرانس خبری حاضر شدند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کره کشورش از متحدان خود در شرق آسیا دفاع خواهد کرد: «می‌خواهم که همه بفهمند و بدانند که ایالات متحده آمریکا صد در صد برای پشتیبانی در کنار هم‌پیمان فوق‌العاده خود یعنی ژاپن می‌ایستد».

موشک پوک‌کوک‌سانگ-۱ در تابستان سال گذشته با استفاده از زیردریایی، و آن‌طور که سئول و واشینگتن تائید کرده‌اند، به‌صورت موفقیت‌آمیز آزمایش شده بود. مقام‌های آمریکا و متحدان آسیایی آن، هنوز در مورد «موفقیت» آزمایش نسل تازه این موشک، اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG