لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

رهبر کره شمالی: به زودی موشک و کلاهک اتمی آزمایش می‌کنیم


کیم جونگ اون در حال بازدید از تجهیزات نظامی و کلاهک هسته‌ای که کره شمالی می‌گوید قابل نصب بر موشک است
کیم جونگ اون در حال بازدید از تجهیزات نظامی و کلاهک هسته‌ای که کره شمالی می‌گوید قابل نصب بر موشک است

کیم جونگ‌اون می‌گوید، حکومتش به زودی دست به انجام آزمایش کلاهک اتمی و موشکی با قابلیت حمل این کلاهک می‌زند. تحلیلگران و مقام‌های دولتی کره جنوبی و آمریکا با تردید به این موضوع می‌نگرند.

به گزارش ۲۵ اسفند ماه خبرگزاری مرکزی کره شمالی، رهبر آن کشور، این سخنان را حین تماشای آزمایش شبیه‌سازی شده یک موشک بالستیک بیان کرده‌است.

کیم جونگ‌اون می‌گوید «آزمایش انفجار کلاهک هسته‌ای و چند موشک بالستیک که قابلیت حمل این کلاهک را دارند، به زودی، و با هدف افزایش توانایی برای انجام حملات هسته‌ای» انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز انجام احتمالی این آزمایش در تناقض با تحریم‌های گسترده‌ای خواهد بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد، با موافقت چین، مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ، به تصویب رسانده‌است.

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید هنوز شاهدی بر ادعای مطرح‌شده از سوی رهبر کره شمالی و دستیابی به چنین قابلیتی وجود ندارد. گروهی از تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند، پیونگ‌یانگ هنوز نمی‌تواند کلاهک هسته‌ای قابل نصب بر موشک‌های بالستیک بسازد.

از سوی دیگر پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نیز گفته است چنانچه پیونگ‌یانگ، رفتار خود را تغییر ندهد و به اقدامات خود در تقابل با خواسته‌های بین‌المللی ادامه دهد، به سوی «نابودی خودش» قدم بر می‌دارد.

کره جنوبی و آمریکا، بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود را انجام داده‌اند؛ از منظر بسیاری از ناظران این رزمایش بزرگ، در پی وضع تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ، اقدامات و تهدید‌های شدیدی را از سوی کره شمالی همراه داشته‌است.

کره شمالی دست به انجام آزمایش‌های موشکی بیشتری زده و رهبر آن دستور داده تا دولت و ارتش آن برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر نیز آماده شوند.

کیم جونگ‌اون همسایه جنوبی خود و آمریکا را به انجام حمله پیشدستانه اتمی تهدید کرده است.

از سوی دیگر ایالات متحده نیز می‌گوید چند فروند بمب‌افکن اتمی فوق‌پیشرفته به منطقه می‌فرستد و سئول و واشینگتن روند مذاکرات برای نصب سامانه‌ دفاعی «ت‌اد» را نیز آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG