لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

کره شمالی: آزمایش اتمی موفقیت‌آمیزی بر یک کلاهک هسته‌ای انجام داده‌ایم


یک مقام کره جنوبی محل ثبت لرزه‌ها را نشان می‌دهد
یک مقام کره جنوبی محل ثبت لرزه‌ها را نشان می‌دهد

تلویزیون دولتی کره شمالی، رسما اعلام کرده آن کشور آزمایش پنجم هسته‌ای خود با کارکرد نظامی را، «با موفقیت» و بر یک کلاهک هسته‌ای، انجام داده‌است. یک مقام نظامی کره جنوبی گفته این «قوی‌ترین آزمایشی‌ست که تا کنون کره شمالی انجام داده‌‌است».

تلویزیون دولتی کره شمالی ۱۹ شهریور ماه گفته است «دانشمندان هسته‌ای ما، یک انفجار هسته‌ای را، بر یک کلاهک تازه‌تولید‌شده، در مرکز اتمی شمال کشور، با موفقیت انجام دادند».

مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده بامداد جمعه گفته بود لرزشی با قدرت ۵.۳ ریشتر را در محلی که ممکن است کره شمالی دست به انجام آزمایش هسته‌ای بزند، ثبت کرده است. به گفته این مرکز، لرزش می‌تواند ناشی از انفجار باشد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، نیز می‌گوید زمین‌لرزه‌ای با قدرت پنج ریشتر در این منطقه ثبت شده است؛ گفته شده بود این احتمال رو به افزایش است که این لرزش ناشی از یک آزمایش هسته‌ای‌ست.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید لرزش «مصنوعی» در ساعت ۹:۳۰ صبح ۱۹ شهریور ماه رخ داده‌است.

یک مقام نظامی آن کشور نیز به خبرگرازی یون‌هاپ گفته این آزمایش هسته‌ای «قوی‌ترین آزمایشی‌ست که تا کنون کره شمالی انجام داده‌‌است».

مرکز ثبت این لرزش منطقه «پونگ‌گیه‌ری» است؛ منطقه‌ای که آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی با کاربرد نظامی، پیشتر نیز در آنجا انجام شده‌ بود.

یک مقام دولتی کره جنوبی می‌گوید «احتمال زیادی» وجود دارد که پیونگ‌یانگ به خاطر فرا رسیدن ۶۸مین سالگرد برپایی حکومت آن کشور، دست به انجام «آزمایش جدید هسته‌ای با کارکرد نظامی» زده است.

کاخ سفید ایالات متحده گفته در حال ارزیابی گزارش‌ها است.

به گزارش شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، این آزمایش را محکوم کرده و می‌گوید «قطعا غیرقابل‌قبول» است. پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نیز این آزمایش را شدیدا محکوم کرده و می‌گوید «تحریکات» پیونگ‌یانگ، تنها به افزایش تحریم‌ها، انزوای بیشتر و «نابودی خودخواسته» آن کشور می‌انجامد.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده در تماس با مقام‌های آمریکایی و دیگر کشورها است.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز «عمیقا ابراز نگرانی» کرده و گفته است این وقایعه نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بی‌توجهی به خواسته‌های بین‌المللی‌ست.

انجام آزمایش هسته‌ای تازه به دست کره شمالی، چندان دور از انتظار نبود. مقام‌های کره جنوبی، در فروردین ماه، این احتمال را مطرح کرده‌ بودند، که پیونگ‌یانگ، به زودی آزمایش اتمی جدیدی را انجام خواهد داد و همان زمان تاکید کرده بودند در «آمادگی کامل» به سر می‌برند.

کیم جونگ‌اون، رهبرکره شمالی، طی ماه‌های گذشته چندین بار خواستار «آماده‌باش» یا «افزایش قدرت هسته‌ای» شده است.

پیونگ‌یانگ در دی ماه سال ۱۳۹۴ دست به انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای نظامی خود زد که یک بمب هیدروژنی بود. این موضوع به واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های جداگانه کشورهای دیگر علیه کره شمالی انجامید.

شمار تحریم‌های بین‌المللی کره شمالی، از زمانی که دست به انجام آزمایش اول در سال ۲۰۰۶ میلادی زد، به پنج مورد می‌رسد.

پیونگ‌یانگ، به ویژه از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، ده‌ها مورد آزمایش موشک‌ بالستیک نیز انجام داده که آن‌ها نیز برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

XS
SM
MD
LG