لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

کره شمالی پیشنهاد کرد با آمریکا وارد گفت‌وگوی مستقیم شود


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در حال نظارت بر یک آزمایش موشکی
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در حال نظارت بر یک آزمایش موشکی

کره شمالی پیشنهاد کرده است که با ایالات متحده بر سر پیشنهاد تعلیق برنامه‌های اتمی خود وارد گفت‌وگویی مستقیم شود؛ آمریکا پیشنهاد تعلیق فعالیت‌های اتمی در برابر توقف رزمایش‌های نظامی با کره جنوبی را رد کرده است.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل متحد، آن میانگ‌هون، ۲۳ دی ماه، در یک کنفرانس خبری گفته است پیونگ‌یانگ آماده است تا «پیشنهاد خود را مستقیما با خود ایالات متحده در میان بگذارد».

کره شمالی اخیرا گفته است اگر آمریکا از رزمایش‌های نظامی خود با کره جنوبی دست بکشد، پیونگ‌یانگ نیز آزمایش‌های اتمی خود را متوقف می‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه پیشنهاد کره شمالی را «تهدیدی در پشت پرده» نامید که «به شکل بی‌موردی، آزمایش‌های هسته‌ای را به مانورهای نظامی ارتباط می‌دهد».

کره شمالی می‌گوید آمریکا با قبول نکردن پیشنهاد آن کشور -به گفته آن میانگ‌هون- «یک بار دیگر نشان می‌دهد که به افزودن به ظرفیت تهاجمی کره جنوبی ادامه می‌دهد در حالی‌که از ما (کره شمالی) می‌خواهد تا توانایی دفاعی خود را کنار بگذاریم. این موضوع کاملا غیر قابل پذیرش است و هیچ چیزی هم آن را عادلانه نمی‌سازد».

واشینگتن با وجود رد این پیشنهاد اما می‌گوید برای انجام مذاکره آمادگی دارد.

پیشتر در همان روز سه‌شنبه دانیل روسل، معاون وزارت خارجه آن کشور در امور شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام، گفت واشینگتن هیچ مشکلی برای مذاکره با پیونگ‌یانگ ندارد.

سئول و واشینگتن، که طی دهه‌های گذشته و از زمان جدا شدن دو کره متحد یکدیگر در منطقه بوده‌اند، طی سال‌های گذشته همواره رزمایش‌های نظامی سالیانه‌ای دارند و هر دو آنها را «دفاعی» توصیف می‌کنند.

کره شمالی به خاطر انجام آزمایش‌های نظامی هسته‌ای خود با تحریم‌های گسترده غرب و نیز تحریم‌های بین‌الملل روبه‌رو است.

تازه‌ترین این آزمایش‌ها، در حالی‌که کره شمالی قبلا با تعلیق برنامه‌های اتمی نظامی خود موافقت کرده بود، در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ انجام شدند.

کره شمالی در پی انتشار گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در آن کشور، نیز دست به تهدیدهای جدیدی زد.

پیونگ‌یانگ طی روزهای گذشته علاوه بر پیشنهاد توقف رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی در برابر تعلیق برنامه‌های اتمی خود، پیشنهاد مذاکره با سئول را نیز مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG