لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

کره شمالی: به وقار ما توهین شود بی‌رحمانه حمله می‌کنیم


نیروهای ارتش کره شمالی در این تصویر در مراسمی در سال ۲۰۱۲ دیده می‌شوند؛ رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی و یا آمریکا و ژاپن، تقریبا همیشه با حملات لفظی کره شمالی روبه‌رو می‌شود.
نیروهای ارتش کره شمالی در این تصویر در مراسمی در سال ۲۰۱۲ دیده می‌شوند؛ رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی و یا آمریکا و ژاپن، تقریبا همیشه با حملات لفظی کره شمالی روبه‌رو می‌شود.

در ادامه رزمایش زمستانی کره جنوبی و ایالات متحده، در حالی‌که ناو هواپیمابر کارل وینسون نیز به روند آن پیوسته، کره شمالی تهدید کرد در صورت «نادیده گرفته شدن تمامیت ارضی و یا توهین به وقار» آن کشور، «بی‌رحمانه» حمله خواهد کرد.

رزمایش زمستانی-بهاری کره جنوبی و ایالات متحده از اول ماه مارس (هفته اول اسفند) آغاز شده‌است. رزمایش امسال در حالی انجام می‌شود که کره جنوبی طی ماه‌های گذشته دست به انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالستیک زده‌است. آزمایش‌ موشک‌های بالستیک در کره شمالی، از سوی شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌است.

پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای که ۲۴ اسفند ماه صادر کرده می‌گوید «اگر تمامیت ارضی یا وقار 'جمهوری دمکراتیک خلق کره'، حتی اندکی نقض شود، ارتش این کشور حمله‌ای بی‌رحمانه و همه‌جانبه، از زمین و هوا و دریا و زیر دریا انجام خواهد داد».

«جمهوری دمکراتیک خلق کره (چوسان)» نام رسمی کره شمالی‌ست. نام رسمی کره جنوبی نیز «جمهوری کره (سرزمین هان)» است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی در بخشی دیگر از بیانیه‌ای که منتشر کرده می‌گوید «در ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) بسیاری از هواگردهای ناونشین دشمن در نزدیکی مرز هوایی و دریایی ما گشت زدند و برای بمباران و حمله غافلگیرکننده به ارتش ما تمرین کردند».

سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا گفته است ناو هواپیمابر کارل وینسون، در حال انجام ماموریت معمول خود است و برنامه‌ریزی برای ورود آن به منطقه از قبل انجام شده بود.

رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی و یا آمریکا و ژاپن، تقریبا همیشه با حملات لفظی کره شمالی روبه‌رو می‌شود. پیونگ‌یانگ می‌گوید این رزمایش‌ها تنها با هدف «ارعاب» و آماده‌سازی زمینه «حمله و جنگ» انجام می‌شود. واشینگتن، سئول و توکیو همواره می‌گویند هدف از این رزمایش‌ها «دفاعی»، و برای جلوگیری از نتیجه‌بخش بودن حملات احتمالی کره شمالی‌ست.

چین، رقیب ایالات متحده در شرق آسیا و حامی اصلی پیونگ‌یانگ نیز معمولا با تردید و انتقاد به این رزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهد هرچند پکن اظهاراتی تهدیدآمیز در مورد برگزارکنندگان آن بیان نکرده‌است.

پکن خواستار توقف آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی، در مقابل توقف رزمایش‌ها، و بازگشت به میز مذاکرات موسوم به شش‌گانه (با حضور پنج کشور و روسیه) شده‌است.

دولت آمریکا، چه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، چه در دوره فعلی، از پذیرش توقف همکاری‌های دفاعی با متحدان آسیایی خود برای آن‌که کره شمالی قانع شود دست از آزمایش‌های نظامی و هسته‌ایش بردارد، خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG