لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

کره شمالی به آمریکا پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم داد


کیم جونگ‌اون، رهبر تازه کره شمالی، طی چند ماه از سیاستی شدیدا ضدآمریکایی به پیشنهاد گفت‌وگو با آن واشینگتن رو آورده است
کیم جونگ‌اون، رهبر تازه کره شمالی، طی چند ماه از سیاستی شدیدا ضدآمریکایی به پیشنهاد گفت‌وگو با آن واشینگتن رو آورده است
کره شمالی در چرخشی ناگهان در سیاست خارجی خود، یک‌شنبه ۲۶ خرداد ماه به دولت آمریکا پیشنهاد کرد تا با هم به «گفت‌وگویی رو در رو»، «در سطح مقام‌های عالی‌رتبه» بنشینند.

یک سخنگوی دایره دفاع ملی کره شمالی در پیامی که خبرگزاری رسمی کره شمالی آن را منتشر کرده، گفته است «پیشنهاد می‌کنیم در سطح مقام‌های بلندپایه بین کره شمالی و آمریکا، برای کاهش تنش در شبه‌جزیره کره و برقراری صلح و امنیت در منطقه گفت‌وگویی مستقیم برپا شود».

سازوکار نظامی که سخنگوی آن بیانیه دولت کره شمالی را با عنوان «بیانیه‌ای مهم» از طریقش منتشر کرده است، از قدرت‌مندترین و بانفوذترین بخش‌های دستگاه رهبری آن کشور محسوب می‌شود.

دایره دفاع ملی کره شمالی، در بیانیه خود گفته است «اگر [ایالات متحده] واقعا در پی کاهش تنش در شبه‌جزیر کره است و می‌خواهد در منطقه که خود آمریکا را هم در بر می‌گیرد صلح و امنیت برقرار شود، نباید برای گفت‌وگو شرط و شروطی از پیش تعیین کند».

سخنگوی سازوکار نظامی کره شمالی می‌گوید از این پس بستگی دارد که دولت آمریکا چه انتخابی بر می‌گزیند.

طی روزهای گذشته گفت‌وگویی در حد نمایندگان سیاسی وزرای کره جنوبی و کره شمالی صورت گرفت و بنا شد این مذاکرات در حد مقام‌های عالی‌رتبه‌تر ادامه پیدا کند. اما خبرگزاری یون‌هاپ در کره جنوبی می‌گوید به دلیل اختلاف بر سر «رتبه مقام‌های» طرف گفت‌وگو، مذاکرات دوم همچنان بی‌فرجام مانده است.

پیشنهاد پیونگ‌یانگ برای مذاکره مستقیم با آمریکا سه ماه پس از آن بیان می‌شود که کره شمالی درخواست واشینگتن برای چنین مذاکراتی را رد کرده بود؛ در زمانی‌که تنش در شبه‌جزیر کره شدت بسیاری گرفته و کره شمالی آمریکا را تهدید به موشک‌پرانی به خاک آن کشور کرده بود. در آن زمان پیونگ‌یانگ به طور یک‌جانبه آتش‌بس میان دو کره را نیز لغو کرده بود.

اما سیاست‌های کره شمالی در رابطه با همسایگان و ایالات متحده طی هفته‌های گذشته تغییری ناگهانی پیدا کرد.

در نخستین هفته خرداد، هیئتی بلندپایه از این کشور به چین رفت و نامه‌ای از کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی به رئیس‌جهموری چین رساند که «آماده است تا گام‌هایی برای احیای گفت‌وگوهای شش جانبه بردارد».

این قدرت اتمی در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود مذاکراتی را با کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه و آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از خروج پیونگ‌یانگ از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی کره شمالی در نهایت از برنامه‌های اتمی خود در مقابل گرفتن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه و عادی‌سازی رابطه با ژاپن و آمریکا چشم پوشید. اما در سال ۲۰۰۹ میلادی پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل به یک آزمایش ناموفق موشکی در آن کشور واکنش نشان داد، کره شمالی گفت‌وگوها را تعلیق کرد.

پس از روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، کره شمالی دست به انجام سومین آزمایش اتمی و چندین آزمایش موشکی زد که به شعله‌ور شدن تازه‌ترین تنش‌ها در منطقه انجامید.

مقام‌های آمریکایی هنوز به بیانیه کره شمالی پاسخی نداده‌اند.

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین در دیداری در آمریکا توافق کرده بودند تا برای خلع سلاح اتمی کره شمالی اقدام کنند.

بیانیه تازه پیونگ‌یانگ برای گفت‌وگوهای مستقیم یک هفته پس از این توافق است که منتشر می‌شود.

آمریکا از هم‌پیمانان کره جنوبی و ژاپن و چین هم‌پیمان اصلی کره شمالی‌ست.

با گذشت شش دهه از جنگ دو کره، شمال و جنوب این شبه‌جزیره هنوز به توافق صلح دست پیدا نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG