لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

چرا گالاکسی نوت ۷ آتش می‌گیرد؟


در پی گزارش‌های مختلف از آتش گرفتن گوشی‌های گالاکسی نوت ۷، شرکت سامسونگ از مشتریان خود خواست استفاده از این گوشی را متوقف کنند. اما داستان از کجا شروع شد و چرا این گوشی‌ها آتش می‌گیرند؟

در هفته‌های اخیر چندین گزارش مربوط به انفجار و آتش گرفتن باتری و گوشی سامسونگ گالاکسی نوت ۷ خبر ساز شد و سامسونگ را به بررسی وضعیت پیش آمده مجبور کرد.

اولین انفجارهای این گوشی سپتامبر گذشته گزارش شد. بر همین اساس سامسونگ فراخوان جمع‌آوری ۲.۵ میلیون گوشی فروخته شده را اعلام کرد. اما انفجار و آتش گرفتن گوشی‌های سامسونگ مدل گالاکسی نوت ۷ همچنان ادامه داشت. از جمله به گزارش رویترز هفته گذشته یک حادثه در پروازی در آمریکا باز هم فضا را برای این شرکت کره‌ای ملتهب کرد. در این اتفاق یک گوشی گالاکسی نوت هفت در پروازی در شهر کنتاکی منفجر شد که با دود همراه بود و شرایط را به سمتی برد که مجبور به تخلیه هواپیما برای بررسی موضوع شدند. این اتفاق در حالی افتاد که گوشی مذکور خاموش بوده است.

تکرار این اتفاق و ادامه دار شدن بررسی‌های سامسونگ، این شرکت را بر آن داشت تا روز ۱۱ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کند همه دارندگان گالاکسی نوت ۷ سامسونگ استفاده از این گوشی را متوقف کنند. این شرکت از مشتریان خود خواسته است حتما گوشی خود را خاموش کرده و از آن استفاده نکنند. سامسونگ اهمیت حفظ امنیت مردم را دلیل اصلی این تصمیم عنوان کرده و افزوده است که بررسی و تحقیق در این باره همچنان ادامه دارد. سامسونگ پیش از این گفته بود نحوه ساخت باتری و فشاری که برای تولید به باتری وارد شده دلیل انفجار آن است.

حریق در «نوت ۷»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00

در پی اعلام توقف استفاده دارندگان از گالاکسی نوت ۷، سهام شرکت سامسونگ در بازار بورس سئول ۸ درصد کاهش یافت و ارزش بازار آن ۱۷ میلیارد دلار سقوط کرده است. این شکستی بزرگ برای سامسونگ محسوب می‌شود زیرا گالاکسی نوت ۷ را به عنوان یک گوشی پیشرفته و گران قیمت در نوع خود، رقیب جدی آخرین محصولات اپل می‌دانست. در واکنش به این اطلاعیه سامسونگ، ارزش سهام اپل بالا رفت.

گوشی گالاکسی نوت ۷ به عنوان یک فبلت – ترکیب فون و تبلت – از ۱۹ اوت وارد بازار شد. اما انفجارهای پی در پی و ضرری که به شرکت سامسونگ وارد شد باعث شده است کار‌شناسان ورود زود هنگام گالاکسی اس ۸ را پیش بینی کنند. برای جبران این شکست سامسونگ باید مدل جدیدی را به بازار عرضه کند تا در عرصه رقابت با اپل شکست قطعی نخورد. در این رابطه در تبلیغی که از سوی شرکت سامسونگ منتشر شده است گلکسی اس ۸، به عنوان محصول بعدی این شرکت و پرجمدار جدید محصولات آن، در تاریخ ۸ اسفند در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ در شهر بارسلون، معرفی خواهد شد.

گذشته از مشکلی که برای باتری گالاکسی نوت ۷ پیش آمد قابلیت ضد آب بودن این گوشی بسیاری را برای خرید آن تشویق کرده بود. این فبلت حتی این قابلیت را به کاربر می‌دهد که با قلم آن، زیر آب، نوت‌برداری کند.

اما آتش گرفتن گوشی‌ها پدیده جدیدی نیست و باتری‌های نوکیا هم قبلا منفجر می‌شدند.

فراخوان برای جلب توجه دارندگان گوشی‌های همراه با باتری‌های معیوب پیش از این نیز اتفاق افتاده است. انفجار باتری درسال ۲۰۰۶ گریبان شرکت نوکیا را گرفت. در آن زمان شرکت نوکیا اعلام کرد که ۴۶ میلیون باتری گوشی موبایل که طی انتهای سال ۲۰۰۵ تا ماه نوامبر ۲۰۰۶ تولید شده در معرض خطر انفجار هستند. این باتری‌ها که با مارک خود نوکیا و توسط یک شرکت همکار ژاپنی تولید شده بودند روی انواع مدل‌های گوشی نوکیا قرار داشتند و البته تعدادی از آن‌ها نیز به صورت قطعات جانبی فروخته شده بودند. این باتری‌ها طبق گفته نوکیا بر اثر نقص داخلی ممکن بود منفجر شده و آتش بگیرند. نوکیا اعلام کرد که احتمال انفجار زیاد نیست و این اتفاق معمولا هنگام شارژ کردن رخ می‌دهد. تا زمان اعلام این اطلاعیه فقط ۱۰۰ مورد انفجار دیده شده بود.

جالب آنکه احتمال انفجار باتری در همه گوشی‌ها وجود دارد. انفجار باتری گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند برای هر نوع گوشی با هر برندی اتفاق بیفتد که دلایل مشخصی دارد و می‌توان از آن‌ها پیش گیری کرد. یکی از ابتدایی‌ترین دلایل ضربه خوردن به گوشی است. این امر باعث ایجاد سوراخ‌هایی هر چند کوچک در باتری می‌شود که در پی آن مدارهای باتری اتصال می‌کند و می‌تواند به انفجار ختم شود. باید تاکید کرد این عارضه در باتری‌های بی‌کیفیت بیشتر اتفاق می‌افتد. خرید باتری‌های با کیفیت از برندهای معتبر و جلوگیری از افتادن و ضربه خوردن به گوشی تلفن همراه می‌تواند از متورم شدن و انفجار باتری‌ها جلوگیری کند.

گرمای بیش از حد نیز می‌تواند باعث انفجار باتری گوشی‌های موبایل شود. این شرایط هم می‌تواند باعث اتصال در باتری و انفجار آن شود. شارژ بیش از حد، می‌تواند گوشی را در این شرایط قرار دهد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود در صورتی که گوشی تلفن همراه شما در حال شارژ است آن را برای گفت‌و‌گو روی گوش خود نگذارید تا در صورت بروز اتفاق، روی صورت شما منفجر نشود.

XS
SM
MD
LG