لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

ان‌اس‌ای «کم‌تر از ۳۰ درصد» از تماس‌ها را در آمریکا رصد می‌کند


بنا بر گزارش روزنامه‌های آمریکایی، ان‌اس‌ای، سازمان امنیت ملی آمریکا، کم‌تر از ۳۰ درصد از مکالمات و تماس‌های تفلنی در ایالات متحده را جمع‌آوری کرده است، که «بسیار کم‌تر» از گمانه‌زنی‌های پیشین است.

پیشتر تصور عمومی ایجاد شده و نیز برخی گفته‌های قانون‌گذاران آمریکایی دال بر این بود که برنامه رصد این سازمان در حال حاضر «همه تماس‌ها» را در بر می‌گیرد.

ولی اکنون مقام‌های رسمی به روزنامه‌های واشینگتن‌پست و وال‌استریت‌جورنال گفته‌اند که این سازمان برای گردآوری اطلاعات از تلفن‌های همراه تلاش کرده است.

برنامه جنجال‌برانگیز سازمان امنیت ملی آمریکا، که از زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش آغاز شده، به گفته مقام‌های آن کشور برای «مقابله با تهدید‌های تروریستی» اجرا شده است.

بر اساس آن، تماس‌ها، شماره‌ها و مدت مکالمات رصد و جمع‌آوری شده است.

مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا که با واشینگتن‌پست و وال‌استریت‌جورنال گفت‌وگو کرده‌اند، گفته‌اند زمانی گردآوری اطلاعات، «۱۰۰ درصد» تلفن‌ها را در ایالات متحده در بر می‌گرفت، اما سال گذشته (میلادی) این شمار به «۲۰ تا ۳۰ درصد» کاهش پیدا کرده است.

بنا بر این گزارش ان‌اس‌ای، به دنبال گرفتن اجازه از دادگاه برای دستیابی به اطلاعات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفنی است. این سازمان در عین حال مجاز به ضبط جزئیات موجود در برج‌های مخابراتی نیست.

در عین حال مشخص نیست که آیا سازمان امنیت ملی آمریکا بر تماس‌های اینترنتی نیز نظارت داشته است یا نه.

خبرگزاری فرانسه از سوی دیگر می‌گوید بنا بر گزارش‌ها این برنامه «آن‌قدر که به‌طور عمومی گمان می‌رود موثر نبوده است».

انتشار اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند پیشین ان‌اس‌ای همراه خود داشته و در آنها شواهدی در مورد رصد مکالمات تلفنی و تماس شهروندان آمریکایی و خارجی موجود است، یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات سیاسی سال گذشته میلادی بود.

پس از آنکه بخشی از این اسناد به شنود و رصد مکالمات سیاست‌مداران کشورهای هم‌پیمان با آمریکا اشاره کردند، پای رهبرانی مانند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز به جنجال‌ها باز شد. آنچه انتقاد کشورهای اروپایی و برخی دیگر هم‌پیمانان آمریکا را همراه داشته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دستور داده است تا بر برنامه شنود و رصد ارتباطی سازمان امنیت ملی آمریکا نظارتی تازه صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG