لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

مذاکرات ایران و ۵+۱ روز چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند


از راست به چپ: عراقچی، ظریف، اشتون و اشمیت
از راست به چپ: عراقچی، ظریف، اشتون و اشمیت
مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران میان این کشور و نمایندگان شش قدرت جهانی در وین به روز دوم کشیده شد و از بامداد چهارشنبه ۲۰ فرودین ادامه پیدا می‌کند.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رادیو فردا گفته است که مذاکرات دوطرف شبانگاه سه شنبه در پشت درهای بسته پایان گرفت.

تا پیش از آن نیز گفت‌وگوها میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا ادامه داشته است.

در عین حال آخرین دور از مذاکرات کارشناسی در روزهای ۱۴ تا ۱۶ فروردین به ریاست حمید بعیدی‌نژاد از ایران و استفان کلمنت از دستیاران کاترین اشتون انجام شد.

عباس عراقچی، معاون آقای ظریف و از مذاکره‌کنندگان ارشد هیئت ایران، به خبرگزاری مهر گفته است «تا جایی که ما مطلع شدیم جلسات خوب و مفیدی بوده و بحث‌های بسیار ریز و عمیقی صورت گرفته و کارشناسان به مدیریان سیاسی گزارش خواهند داد».

از سویی به گفته مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، قرار است برای نخستین بار جلسه کمیسیون مشترکی میان ایران و ۵+۱ پس از پایان این دور از مذاکرات برگزار شود. در این جلسه نیز کار‌شناسان دو طرف شرکت خواهند کرد.

مایکل مان به رادیو فردا گفته است که این مسئله به نظر او به خاطر اینکه مشکل بروز پیدا کرده، نیست. [گزارش هانا کاویانی را بخوانید]

محمد جواد ظریف پس از آغاز سومین دور از تازه‌ترین مذاکرات اتمی در وین، که پس از توافق‌نامه موقت ژنو صورت می‌گیرد، اعلام کرد گروهی از کارشناسان امور حقوقی نیز به روند آن پیوسته‌اند.

وزیر خارجه ایران در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است «این دور از مذاکرات، احتمالا آخرین دور مرور موضوعات مهم که هر یک از طرفین معتقد است به شکلی می‌باید در توافق نهایی مورد توجه واقع شوند خواهد بود و از دور بعد نگارش مشترک توافق نهایی را آغاز خواهیم کرد که کاری پیچیده، دشوار و کم سرعت خواهد بود.»

عباس عراقچی مذاکرات روز نخست را «مفید و سازنده» عنوان کرده که «در فضایی خوب» انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آقای عراقچی در مورد گفت‌وگوها با طرف آمریکایی گفته است «صحبت‌هایمان جدی‌تر و بیشتر از بقیه است چون خیلی از تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی‌ها است، طبیعی است که برای رفع آنها بحث‌هایمان جدی تر و بیشتر باشد.»

او در عین حال گفته است مکان دور بعدی مذاکرات وین و زمان آن دهم اردیبهشت خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد آمریکایی در مذاکرات در روز جمعه گذشته گفت او «کاملا بر این عقیده است» که دست یافتن به توافق ممکت است و دو طرف «انتظار می‌رود نوشتن پیش‌نویس آن را در ماه مه آغاز کنند».

همزمان با تازه‌ترین دور از مذاکرات وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشستی در سنای آن کشور گفت اگر ایران تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد، این توانایی را دارد که ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت آن را تولید کند. [جزئیات بیشتر را بخوانید]

ایران با وجود ظن غرب در مورد نظامی بودن فعالیت‌های اتمی خود، می‌گوید آنها با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا این دور از مذاکرات هسته‌ای را جدی، عمیق و با دقت توصیف کرده است.

دو طرف تا روز ۲۰ ژوئیه فرصت دارند تا به توافقی نهایی در مورد برنامه اتمی ایران از یک سو و تحریم‌های جهانی و غرب از سوی دیگر دست یابند.
XS
SM
MD
LG