لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۱

رویترز: ایران و آمریکا در حال بحث بر سر ایده‌هایی تازه هستند


جان کری (سمت راست) و محمد جواد ظریف، در وین
جان کری (سمت راست) و محمد جواد ظریف، در وین

در حالی‌که مقام‌های ایرانی طی ساعت‌های گذشته تاکید کرده‌اند اعضای ۵+۱ ایده تازه‌ای در مذاکرات اتمی ارائه نکرده است، خبرگزاری رویترز از قول منابعی می‌گوید دیپلمات‌های ارشد آمریکا و ایران در وین، ایده‌های تازه‌ای را برای ارائه احتمالی آنها به پایتخت‌های خود آماده کرده‌اند.

از سوی دیگر دیپلمات‌ها همچنان تاکید دارند که «فاصله‌ای جدی» بین طرف‌ها وجود دارد.

اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۳۰ آبان ماه، در واشینگتن گفته است «بدیهی‌ست که دوشنبه (۳ آذر) مهلت نهایی‌ست و آدم‌های ما سخت در تلاشند تا کار در مهلت تعیین شده انجام شود. فاصله‌های جدی وجود دارد».

یک مقام نزدیک به هیئت ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است «همه در تلاش هستند تا به یک توافق کلی برسند، تا بعد [بتوان] به کار ادامه داد و جزئیات را مرتب کرد».

شبیه چنین چیزی را در مورد یک توافق کلی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نیز گفته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول آقای لاریجانی نقل کرده است «تا آنجایی که به من اطلاع دادند طرفین مذاکرات جدی داشته‌اند و اگر چارچوب‌هایی را که تاکنون وضع شده است، مرور کنیم، زمینه‌هایی برای تفاهم در کلیت وجود دارد.»

خبرگزاری رویترز از قول منابع نزدیک به مذاکرات، می‌گوید وزیر خارجه عمان، یوسف بن علوی، در وین بوده است. با این همه مقام‌های غربی گفته‌اند او نقش فعالی برای میانجی‌گری بازی نکرده است.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، نیز روز جمعه گفته بود «پیشنهاد جدید و قابل توجهی که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشده است».

رویترز از قول یک دیپلمات ارشد غربی نقل کرده است که او به رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه، سوم آذر ماه، خوشبین نیست.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفته است دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده در روز سوم آذر «تلاش‌های بیشتری» را می‌طلبد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه تاکید کرد موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد؛ «ما همه به بحث تکنیکی با کارشناسان خود می‌پردازیم، و [مذاکرات] در آخر هفته [میلادی] از سر گرفته می‌شود».

XS
SM
MD
LG