لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ظریف: چیزی را برنمی‌چینیم، بالای ۵ درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، روز دوم بهمن ماه، با رد «برچیدن» برنامه اتمی ایران گفت «واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق اتمی از آن استفاده می‌کند با متنی که ایران و دیگر کشورها بر سر آن توافق کرده‌اند، فرق دارد».

آقای ظریف به جیم اسکیوتو، خبرنگار ارشد امنیت ملی در شبکه سی‌ان‌ان، گفت دولت آمریکا توافق شش ماهه با ایران را به نفع خود توصیفی غیر از آنچه هست، کرده است.

وزیر خارجه ایران که همراه رئیس‌جمهوری این کشور در محل برگزاری گردهمایی جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به‌سر می‌برد گفته است نسخه (تعریف شده به وسیله) ایالات متحده، امتیازات را به‌درستی ادا نمی‌کند و در مورد تعهدات ایران بزرگ‌نمایی می‌کند.

گفته‌های آقای ظریف به توافقی باز می‌گردد که «اقدام مشترک» ایران و قدرت‌های جهانی برای عملی کردن آن از آخرین روز دی‌ماه آغاز شد.

در پی این توافق‌نامه ایران به‌طور داوطلبانه تولید اورانیوم ۲۰ درصدی خود را متوقف کرد آنچه برای نمونه با قطع اتصال برخی از سانتریفیوژها در تاسیات نطنز انجام شده و بازرسان بین‌المللی هسته‌ای نیز آن را تائید کرده‌اند. ایران در عین حال می‌گوید فرآیند رقیق‌سازی نیمی از اورانیوم ۲۰ درصدی و اکسید کردن نیمی دیگر از آن را نیز آغاز کرده است.

در پی این فعالیت‌ها اتحادیه اروپا و ایالات متحده کاهش بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کردند.

وزیر خارجه ایران به شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید تهران قرار نیست سانتریفیوژی را از بین ببرد یا هیچ یک از تجهیزات خود را نابود کند؛ «خیلی ساده ما بالای پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

وزیر خارجه ایران در عین حال روابط خود با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، را «بسیار سخت» توصیف کرده، چراکه هر دو طرف «با توشه‌ای انبوه به مذاکرات می‌روند».
وزیر خارجه ایران در عین حال روابط خود با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، را «بسیار سخت» توصیف کرده، چراکه هر دو طرف «با توشه‌ای انبوه به مذاکرات می‌روند».
ظریف می‌گوید در تمام متن توافق‌نامه جایی اشاره‌ای به «منهدم کردن» تاسیسات اتمی نشده است.

شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید سخنان وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی اختصاصی حسن روحانی با فرید زکریا، مجری و خبرنگار این شبکه نیز تکرار شده است. در عین حال آقای روحانی تاکید کرده است دولت او آماده ارائه شواهدی است که نشان دهد لازم نیست هیچ نگرانی در مورد برنامه (اتمی) ایران وجود داشته باشد.

در واکنش به گفته‌های محمدجواد ظریف یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است، این موضوع ما را (دولت آمریکا) شگفت‌زده نمی‌کند چون انتظار داشتیم که دولت ایران چنین چیزی را برای مسائل سیاسی داخلی خود بیان کند.

دولت ایران در مورد امضا و اجرای توافق ژنو با انتقادهایی از سوی برخی از سیاستمداران و چهره‌های تندروی داخلی روبه‌روست. یک روز پس از اعلام توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران و آغاز کاهش تحریم‌ها علیه ایران، نیز برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا در جمهوری اسلامی این اقدام را «تسلیت» گفته و توافق ژنو را «نامتوازن» خواندند.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در عین حال روابط خود با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، را «بسیار سخت» توصیف کرده، چراکه هر دو طرف «با توشه‌ای انبوه به مذاکرات می‌روند».

این موضوعی‌ست که پیشتر نیز هر دو مقام عالی‌رتبه دولتی با اشاره به روابط و مسائل سیاسی دهه‌های گذشته میان دو کشور بیان کرده بودند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید پیشرفت (در مذاکرات) حاصل شده اما هنوز خیلی زود است تا در مورد ایجاد «اعتماد» سخن بگوییم.

در گفت‌وگوی جیم اسکیوتو با محمدجواد ظریف به موضوع سوریه نیز پرداخته شده است. او برای پیشرفت مذاکرات صلح ابراز امیدواری کرده است اما از مخالفان دولت سوریه و پشتیبانان آنها انتقاد کرده است.

مصاحبه کامل فرید زکریا از شبکه سی‌ان‌ان و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که آن نیز در حاشیه گردهمایی داووس انجام شده، قرار است صبح یک‌شنبه از این شبکه پخش شود.

آقایان روحانی و ظریف چهارشنبه دوم بهمن‌ماه برای شرکت در گردهمایی جهانی اقتصاد به سوئیس رفتند.

پیش از این کلاوس اشواب، رئیس این گردهمایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود ایران و سوریه کشورهایی هستند که در حاشیه این مجمع بر آنها تمرکز و در باره آنها گفت‌وگو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG