لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

«پیچش» در روابط آمریکا و اسرائیل در پی بحران غزه


بحران غزه نه تنها مناسبات اسرائیل با ترکیه و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین را دوباره به تیرگی شدید کشاند، بلکه روابط اسرائیل با آمریکا را، که مهم‌ترین همپیمان راهبردی آن در جهان محسوب می‌شود، با «پیچش» و تنش‌هایی روبه‌رو کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره دوشنبه سیزدهم مرداد نوشته است، انتقادهای تند دولتمردان اسرائیل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و مکالمه تند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با‌دان شاپیرو، سفیر آمریکا در تل آویو، نشانه‌های تازه‌ای از این تیرگی مناسبات اسرائیل و آمریکاست.

هرچند باراک اوباما دوشنبه سیزدهم مرداد قانون اعطای ۲۲۵ میلیون دلار دیگر جهت تولید موشک‌های بیشتر برای سامانه «گنبد آهنین» را که دو روز قبل از آن با اکثریت بسیار چشمگیری در کنگره تصویب شد، توشیح کرد و در برابر دوربین‌ها در کنفرانس خبری روز جمعه گذشته از اسرائیل حمایت قوی و حماس را شدیدا نکوهش کرد، اما در مناسبات دولت او با نتانیاهو و همفکرانش، عدم اعتماد دیده می‌شود.

آمریکا نیز روز یکشنبه حمله صورت گرفته به نزدیکی یکی از مدارس زیر مدیریت آژانس «اونرا»، نهاد کمک رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها، در منطقه الرفح را که ده کشته و ده‌ها زخمی برجای نهاد، «تکان دهنده» و «خجالت آور» نامیده بود.

به‌ نوشته نیویورک تایمز این واکنش آمریکا، نشان یاس عمیق و خشم چند هفته اخیر واشینگتن از دولت اسرائیل بود.

نیویورک تایمز یادآور شد که اسرائیل ابتکار عمل جان کری و تلاش‌های او برای برقراری آتش بس را مورد بی‌اعتنایی شدید قرار داد و به طرزی «به دور از ادب» خنثی کرد.

نتانیاهو شنبه یازدهم مرداد، در مکالمه تلفنی با دان شاپیرو گفته بود به «روسایش: باراک اوباما و جان کری» بگوید «روی حرف نخست وزیر اسرائیل در مورد حماس، «اما و اگر» نیاورند و وقتی او در مورد حماس حرفی می‌زند، باید آن را قبول کنند».

نتانیاهو به‌دان شاپیرو گفته بود، اسرائیل از آمریکا و جامعه جهانی انتظار حمایت و همراهی در مبارزه با ترور حماس را دارد نه اینکه سران آمریکا در مورد حرفهای او «دو دلی» نشان دهند.

مقام‌های آمریکایی به وال استریت جورنال نیز گفته بودند، در پی این مکالمه تند نتانیاهو با شاپیرو، اوباما تلفن را برداشت و با نتانیاهو سخن گفت که این مکالمه نیز آسان نبود و اوباما خواهان آتش‌بس با حماس شد.

به‌ نوشته وال استریت جورنال، آمریکایی‌ها بر این باور هستند که واکنش تند وزارت خارجه آمریکا، در پی حمله لفظی نتانیاهو به ‌دان شاپیرو، اسرائیل را در تنگنای بین‌المللی قرار داد زیرا اسرائیل درک کرد که به ویژه بعد از حمله روز یکشنبه به مدرسه زیر مدیریت سازمان ملل در الرفح، آمریکا دیگر نمی‌تواند به آسانی از عملیات اسرائیل حمایت کند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند، نظر به ناخشنودی اسرائیل از تلاشهای جان کری که با مقامات قطر و ترکیه برای تنظیم آتش بس رایزنی کرده بود، اسرائیل با کری رفتاری کرد که او را «سنگ روی یخ» کند.

نتانیاهو صریحا هم گفت «تنها ابتکار عملی که روی میز است، طرح مصر برای آتش بس است».

یک مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفته است «پناه برخدا، نمی‌دانم چرا با کری اینطور کردند؛ منظور اسرائیل این بود که بر آمریکا فشار وارد کند، اما برای چه؟».

دان کرتسر، از سفیران پیشین اسرائیل در آمریکا، به نیویورک تایمز گفته است، «اکنون مدتی مدید است که خصومت بر مناسبات اسرائیل و آمریکا حاکم است و تا زمانی که اوباما در کاخ سفید و نتانیاهو در مقر نخست وزیری اسرائیل باشند، نمی‌توان تصور کرد که چگونه این تیرگی روابط به پایان برسد».

در حوزه آمریکای لاتین نیز رهبران اکثر کشور‌ها در زمینه عملیات نظامی اسرائیل درغزه به دولت نتانیاهو شدیدا تاخته‌اند. از دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل و واکنش تند دولت‌های شیلی، پرو و السالودار گرفته تا اظهارات تند رئیس جمهوری نیکاراگوئه، مناسبات اسرائیل با حوزه آمریکای لاتین که در طول سال‌ها بهبود یافته بود، دوباره بحرانی شده است.

شماری از کشورهای حوزه آمریکای لاتین در روزهای گذشته سفیران خود را برای آنچه که در قاموس دیپلماتیک «مشورت در پایتخت» نامیده می‌شود، از تل آویو برگرداند.

مناسبات تازه بهبود یافته اسرائیل با ترکیه نیز در پی واکنش‌های شدید رجب طیب اردوغان دوباره رو به وخامت نهاده است و گردشگران اسرائیلی که تازه پس از چهار سال آرام آرام به ترکیه برمی گشتند، سفرهای خود را لغو کرده‌اند.

نخست وزیر ترکیه سه بار در روزهای گذشته اسرائیل را به «نسل کشی»، «تلاش برای انهدام غزه» و «سفید کردن روی هیتلر» متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG