لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر نیوزیلند


جان کی، نخست‌وزیر نیوزیلند که هشت سال است هدایت دولت در آن کشور را در دست دارد، اعلام کرد تصمیم گرفته به ریاست خود بر هیئت وزیران خاتمه دهد و از سیاست نیز کناره بگیرد.

اعلام کناره‌گیری از قدرت از سوی آقای کی عملی به‌دور از انتظار و پیش‌بینی‌نشده محسوب می‌شود. او روز ۱۵ آذر ماه گفته «این تصمیم، سخت‌ترین تصمیمی‌ست که در زندگی گرفته‌ام و حتی نمی‌دانم بعدا چه خواهم کرد».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

کی، در جمع خبرنگاران گفته است «رهبری حزب [ملی] و کشور، تجربه‌ای بی‌نظیر بود». در عین حال افزوده است که می‌خواهد زمان بیشتری را با همسر و فرزندانش سپری کند.

آقای کی در سال ۲۰۰۲، با نمایندگی در پارلمان نیوزیلند، وارد سیاست شد. او سپس رهبری حزب ملی را در دست گرفت که یک جریان راست میانه‌رو است و در نهایت در سال ۲۰۰۸ به ۹ سال دولت حزب کارگر خاتمه داد و هدایت دولت را در دست گرفت.

کی، ۱۰ سال رهبر حزب ملی و هشت سال نخست‌وزیر نیوزلند بود و رهبری این کشور را در پاره‌ای از سخت‌ترین مشکلات داخلی و بین‌المللی، مانند زمین‌لرزه در «کریس‌چرچ» و نیز پیامدهای بحران اقتصادی در دست داشت.

نتیجه یک نظرسنجی در ماه مه سال جاری نشان می‌داد حزب او، با وجود آن‌که از محبوبیتش کم‌ شده، اما همچنان با فاصله قابل توجهی در وضعیت بهتری از احزب چپ میانه قرار دارد. در حالی‌که در مقام‌های دوم و سوم حزب کارگر و سبزها قرار دارند.

نیوزیلند از کشورهایی بود که در جریان مذاکرات دولت باراک اوباما بر سر پیمان ترانس‌-پاسفیک، یکی از اعضای این مشارکت بزرگ اقتصادی را تشکیل می‌داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است که ایالات متحده با آغاز کار او، از این پیمان خارج خواهد شد.

اقتصاد نیوزیلند به طور عمده‌ای از روند جهانی‌شدن بهره برده و درآمد عمده آن نیز ناشی از داد و ستد بین‌المللی‌ست؛ به‌طور مشخص با کشورهای استرالیا، آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و ژاپن.

این کشور، جزیره‌ای‌ست در جنوب غربی اقیانوس آرام با کم‌تر از پنج میلیون نفر جمعیت و سطح بالایی از آموزش، خدمات بهداشتی و سلامتی، کیفیت زندگی و آزادی‌های اقتصادی.

XS
SM
MD
LG