لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

تاکید اوباما بر لزوم رصد اطلاعات و داده‌ها در نبرد با تروریسم


اوباما در کنار کامرون و رنتزی (نخست‌وزیر بریتانیا و ایتالیا-چپ و راست)، اولاند (رئیس‌جمهوری فرانسه-پشت) و مرکل (صدر اعظم آلمان)
اوباما در کنار کامرون و رنتزی (نخست‌وزیر بریتانیا و ایتالیا-چپ و راست)، اولاند (رئیس‌جمهوری فرانسه-پشت) و مرکل (صدر اعظم آلمان)

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید حفظ امنیت و احترام به حریم خصوصی در تقابل با یکدیگر نیستند و لازم است با هدف مقابله با تروریسم، در خود اروپا و بین اروپا و آمریکا، گام‌های لازم برای تبادل اطلاعات برداشته شود.

باراک اوباما، ششم اردیبهشت ماه، در هانوفر آلمان، گفته است: «باید این را به جوانانی که برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و وقت زیادی را هم با تلفن‌هایشان سر می‌کنند بگویم: تهدید ناشی از تروریسم جدی است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده که دولت او در حال انجام اصلاحاتی در برنامه‌های رصد اطلاعات و جاسوسی است، تا این اطمینان حاصل شود که آنها در تقابل با قانون و ارزش‌هایی مانند «حریم خصوصی» نیستند. او افزوده که منظور او نه فقط حریم خصوصی در خود ایالات متحده، بلکه مردم دیگر نقاط جهان نیز هست.

باراک اوباما با اشاره به این که «امنیت» و «حریم خصوصی» شهروندان در تقابل با یکدیگر نیستند، تاکید کرده است: «می‌توانیم از هر دو حفاظت کنیم و باید این کار را بکنیم. اگر واقعا برای آزادی ارزش قائل هستیم، برای جلوگیری از سفر تروریست‌ها و کشتن مردم بی‌گناه، باید گام‌های لازم را برای تبادل اطلاعات در اروپا، و بین اروپا و آمریکا برداریم».

طی یک سال گذشته شهرهای بروکسل و پاریس هدف حملات گسترده اعضای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» قرار گرفتند. این حملات به کشته و زخمی شدن صدها تن از شهروندان این کشورها و نیز مردمی از سراسر نقاط جهان انجامید.

در پی حملات بروکسل، انتقادهای گسترده‌ای مطرح شد از آنچه «ناتوانی» یا «کم‌توانی» سازمان‌های امنیتی بلژیک برای جلوگیری از آنها توصیف شده است. به ویژه که گفته شده بود دو برادر عامل حملات در فهرست افراد تحت نظر ایالات متحده قرار داشتند.

وضعیت رصد اطلاعات، داده‌ها و فضای مجازی در بسیاری از کشورهای اروپایی و نیز تبادل اطلاعات بین این کشورها، تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ای قرار دارد که هدف از آن حفظ حریم خصوصی شهروندان تا حد ممکن است. بسیاری از گروه‌های فرادولتی اروپایی نیز مخالف افزایش رصد اطلاعات هستند. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در حال حاضر هم ناظران حریم خصوصی شهروندان در اروپا، مخالف سرسخت توافق تازه بین آمریکا و اتحادیه اروپا برای انجام برخی تبادلات اطلاعاتی بین دو طرف هستند. این افراد و گروه‌ها نگران نحوه رصد اطلاعات از سوی سازما‌ن‌های جاسوسی آمریکایی هستند.

از سوی دیگر اما وزارت‌خانه‌های ایالات متحده، از جمله وزارت بازگانی آن کشور، تاکید کرده‌اند فعالانه بر شرکت‌ها و دسترسی آن‌ها به اطلاعات خصوصی مردم نظارت دارند. به گفته آنها، بر خلاف تصور عموم، قانون اساسی و دیگر قوانین آمریکا، در مقایسه با جاهای دیگر از جمله اروپا، حمایت بیشتری از اطلاعات خصوصی مردم می‌کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در هانوفر آلمان تاکید کرده است که ایالات متحده به «حریم خصوصی» اروپایی‌ها نیز احترام می‌گذارد.

اختلافات در دو سوی اقیانوس اطلس در عین حال به مسئله «اسناد اسنودن» نیز باز می‌گردد؛ و فاش شدن این موضوع که آمریکا به طور گسترده‌ای به رصد اطلاعات و فضای مجازی شهروندان و رهبران جهان، از جمله متحدانش می‌پرداخت. در پی آن بود که باراک اوباما، در خرداد ماه سال گذشته، قانونی جدید را برای اصلاح برنامه‌های شنودی و رصد اطلاعات ابلاغ کرد.

XS
SM
MD
LG