لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

دولت آمریکا قوانین جدیدی برای کنترل مالکیت اسلحه ابلاغ می‌کند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد تلاش‌هایی را در جهت اجرایی کردن پاره‌ای اقدامات برای کنترل مالکیت اسلحه در آمریکا، بدون نیاز به تصویب کنگره آمریکا، انجام دهد.

او در آخرین سال ریاست‌جمهوری خود، تصمیم گرفته است راسا به ابلاغ اقداماتی در حیطه دولت، دست بزند.

کنگره آمریکا در برابر تلاش‌های پیشین او برای کنترل مالکیت سلاح قرار گرفته بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۵ دی ماه به وقت واشینگتن، در کاخ سفید در مورد این اقدامات سخن خواهد گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده، گفته است این اقدامات مواردی را دربر خواهد گرفت مانند قوانین سخت‌گیرانه‌تر در مورد ثبت و صدور اجازه برای فروشندگان سلاح، کاهش امکان طفره رفتن فروشندگان از تائید پیشینه خریداران و مقابله با خرید غیرقانونی اسلحه از طریق واسطه.

اقدامات غیرمستقیمی نیز صورت می‌گیرند؛ برای نمونه از وزارت دفاع ایالات متحده خواسته می‌شود تا از این پس سلاح و ادوات خود را از تولیدکنندگانی بخرد که از «فناوری امنیت تسلیحاتی»، مانند اسکنرهای اثر انگشت، استفاده می‌کنند.

در عین حال صحبتی از برخی دیگر اقدامات مانند گرفتن عدم سوءپیشینه به‌طور عمومی یا جمع‌آوری و ثبت بخشی از ۳۰۰ میلیون قبضه سلاحی که اکنون در جامعه وجود دارد، نشده است. چنین مواردی باید به تائید کنگره ایالات متحده برسد.

کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست‌جمهوری‌خواهان است، مخالفت خود را با تلاش‌های باراک اوباما برای کنترل مالکیت اسلحه نشان داده است.

به نظر می‌رسد با پایان دوره ریاست‌جمهوری آقای اوباما، او در نهایت تصمیم گرفته راسا اقداماتی را انجام دهد.

اوباما قبلا در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی بی‌بی‌سی، از ناتوانی در تصویب قوانین مربوط به مالکیت اسلحه برای کنترل آن، به عنوان «بزرگ‌ترین ناکامی» دوره ریاست‌جمهوری‌اش نام برده بود.

او بارها خواستار ایجاد تغییرات در قوانین مربوط به مالکیت اسلحه شده است. با این همه برخی افراد، سیاستمداران، و نیز لابی پرقدرت اسلحه‌فروشان در ایالات متحده، تلاش‌های او را در دستگاه قانون‌گذاری آن کشور، ناکام گذاشته‌اند.

گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه، از جمله نامزدهای ریاست‌جمهوری و نیز نمایندگان ارشد کنگره به انتقاد از اقدامات رئیس‌جمهوری پرداخته و می‌گویند این کار نادیده گرفتن حق قانونی شهروندان در مالکیت اسلحه است. پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، می‌گوید بسیاری از حملات مرگبار در آمریکا به خاطر بیماری‌های روانی صورت می‌گیرد.

در آمریکا سالیانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر در خشونت‌های مربوط به سلاح گرم و خودکشی با استفاده از اسلحه، جان خود را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG