لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

رضایت اوباما از روند مذاکرات اتمی؛ «در حال بررسی تمدید مهلت هستیم»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از روند مذاکرات اتمی با تهران ابراز رضایت کرده و خبر از بررسی موضوع لزوم تمدید مهلت این گفت‌وگوها داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است واشیتنگتن در حال بررسی لزوم ادامه دادن به مذاکرات است؛ مهلتی که تا پایان تیر ماه (بیستم ژوئیه) به پایان می‌رسد.

به گفته اوباما «همچنان شکاف‌های چشم‌گیری بین ایران و جامعه جهانی» وجود دارد. او در عین حال گفته است «یک مسیر قابل اعتمال در پیش داریم».

گزارش‌ها حاکی‌ست که یکی از مسائل مهم مورد اختلاف میان ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در مورد ظرفیت غنی‌سازی است. از سوی دیگر ایران نیز خواستار لغو همه تحریم‌ها پس از رسیدن به توافق جامع است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران گفته است که ایران از زمان آغاز توافق موقت ژنو در سوم آذر ماه، تاکنون به «تمامی تعهدات خود عمل کرده است».

باراک اوباما می‌گوید در روزهای آینده مشورت با کنگره و نیز مذاکرات تیمش با ایران و متحدان آمریکا، برای یافتن ضرورت تمدید گفت‌وگوها پی گرفته می‌شود.

پیش از سخنان اوباما، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید به احتمال تمدید مذاکرات اتمی با تهران اشاره کرده و گفته بود بسیاری به ایران «مشکوک» بودند، اما شاهد «تعهدی سازنده و مذاکراتی مشروع» بودیم.

طی روزهای گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز مذاکرات فشرده‌ای با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در شهر وین، اتریش، داشت که دو طرف آن را «خوب» توصیف کردند.

پیشتر آقای ظریف خود گفته بود «در حال حاضر پیشرفت‌ها آن ‌قدر بوده است که به رهبران سیاسی‌مان بگوییم این فرایند ارزش دارد که ادامه بیابد. توصیه من این است. مطمئنم وزیر خارجه آمریکا هم چنین پیشنهادی دارد».

پس از دیدارهای دو جانبه دو وزیر خارجه، آقای کری برای اطلاع دادن به رئیس‌جمهوری آمریکا، رهسپار واشینگتن شد.

در ساعت‌های گذاشته احتمال بررسی موضوع تمدید مهلت گفت‌وگوها مطرح شده بود.

تازه‌ترین مذاکرات وین که بنا بر گزارش رسانه‌های داخل ایران، ممکن است جمعه پیش‌رو متوقف شود، ششمین دور از گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۵+۱ پس از رسیدن به توافق موقت است.

XS
SM
MD
LG