لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

اوباما: اعزام نیروی ویژه به عراق برای زدن ضربات هدفمند به داعش است


رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید نیروی نظامی تازه‌ای که قرار است برای برخی ماموریت‌های ویژه به عراق اعزام شود، به معنی آماده‌سازی مقدمات برای تهاجمی گسترده نیست، بلکه در راستای فشارهای هدفمندی‌ست که به منظور نابودی گروه حکومت اسلامی وارد می‌شود.

وزارت دفاع ایالات متحده دو روز پیش از گفته‌های باراک اوباما، اعلام کرده بود نیروی تازه‌نفسی به عراق می‌فرستد که «قادر به انجام حملات، آزادسازی گروگان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و دستگیری سران داعش» است. [بیشتر بخوانید]

اوباما ۱۲ آذر ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته است اعزام این افراد به معنی آماده‌سازی مقدمات برای تهاجمی گسترده به عراق یا سوریه نیست؛ «وقتی گفتم نیروی زمینی نمی‌فرستم، فکر می‌کنم ملت آمریکا منظور مرا فهمید، که قرار نیست عراق و سوریه را مانند عراق (در سال ۲۰۰۳ میلادی) با گردان‌های ارتش که در حال حرکت در بیابان‌ها هستند، اشغال کنیم».

او افزوده است «آنچه همواره به وضوح گفته‌ام این است: ما به طور هدفمند به داعش فشار وارد خواهیم کرد و به طور کلی این گروه را نابود می‌کنیم. و برای این کار به مولفه‌های نظامی نیاز داریم».

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، از احتمال اعزام ۱۰۰ سرباز به عراق خبر داد.

واکنش عراق

با وجود خبرهای منتشرشده در مورد آماده‌سازی اعزام نیروهای نظامی تازه به عراق، واکنش‌ها در خود آن کشور چندان از استقبال دولت بغداد حکایت ندارند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که کشورش خواستار حضور نیروی زمینی کشورهای خارجی نشده است.

بیانیه‌ نخست‌وزیر عراق در در صفحه فیس‌بوک آقای عبادی، پس از گفته‌های سرهنگ وارن منتشر شده است.

پیش از این نیز نخست‌وزیر عراق گفته‌های مشابهی را بیان کرده بود، هر چند هنوز مشخص نیست منظور او به طور کلی حضور گسترده سربازان خارجی‌ست یا بیان مخالفت با حضور هر سرباز یا گروه کوچکی از نیروهای خارجی.

ایالات متحده در حال حاضر نیز گروهی از نیروهای نظامی خود را در عراق مستقر کرده است؛ برخی از آنها مسئولیت حفظ امنیت تاسیسات و شهروندان آمریکایی را برعهده دارند، برخی به کار آموزش یا مستشاری مشغول هستند.

در عین حال خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا که نامشان فاش نشده، گفته بود در مورد طرح تازه، قبل از آنکه اعلام شود، مذاکراتی با دولت عراق انجام و در نهایت موافقت بغداد نیز کسب شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرده است که نیروهای ویژه به تنهایی قادر به مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیستند، اما می‌توانند اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کرده، با نیروهای محلی همکاری کنند و به حملات هوایی یاری برسانند.

ائتلافی به رهبری آمریکا بیش از یک سال است که حملاتی هوایی را علیه حکومت اسلامی در عراق و علیه این گروه و برخی دیگر گروه‌های افراطی در سوریه انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG