لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

رئیسان جمهوری آمریکا و ونزوئلا برای نخستین بار دیدار کردند


نیکلاس مادورو
نیکلاس مادورو

باراک اوباما و نیکلاس مادورو، رئیسان‌جمهوری آمریکا و ونزوئلا، برای نخستین بار، با یکدیگر دیداری داشتند و به گفته مقام‌های ایالات متحده برای دقایقی گفت‌وگو کرده‌اند.

مادورو که در پی درگذشت هوگو چاوز، منتقد مشهور سیاست‌های واشینگتن، قدرت را در ونزوئلا در درست گرفته است، در حاشیه نشست کشورهای قاره آمریکا، ۲۲ فروردین، با اوباما دیداری کوتاه داشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های آمریکایی نقل کرده است که دیدار رهبران دو کشور دقایقی طول کشیده است.

این دیدار در روزی انجام شده است که باراک اوباما «دیداری تاریخی» با رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا داشت؛ آنچه در ادامه تلاش‌های واشینگتن و هاوانا برای بهبود روابط انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این نشست نوید آغاز دوره‌ جدیدی از روابط میان واشینگتن و دولت‌های آمریکای لاتین را داده است. خبرگزاری فرانسه، نیکلاس مادورو را «فرد غیر قابل پیش‌بینی» این اجلاس توصیف کرده است.

او در نشست سران کشورهای قاره آمریکا گفته است «به اوباما احترام می‌گذارم، اما به او اعتماد ندارم».

کاخ سفید آمریکا پیش از آغاز این اجلاس تلاش کرده است از تنش‌ها میان دو کشور بکاهد. واشینگتن گفته است واقعا اعتقاد ندارد که ونزوئلا تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا است.

آمريکا ماه گذشته دولت ونزوئلا را تهديدی برای امنيت ملی ايالات متحده دانسته و تحريم‌هايی را عليه هفت شخصيت ونزوئلايی اعمال کرد. در همان زمان رئيس جمهوری ونزوئلا در واکنش گفته بود هدف تحريم‌های تازه آمريکا سرنگونی دولت اوست.

کاترین وارگاس، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است در دیدار کوتاه میان رئیسان‌جمهوری دو کشور، اوباما بر حمایت خود از گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز میان دولت و مخالفات ونزوئلا تاکید کرده است.

به گفته خانم وارگاس رئیس‌جمهوری ایالات متحده «تصریح کرده است که منافع ما در تهدید ونزوئلا نیست، بلکه در حمایت از دمکراسی، ثبات و رفاه در آن کشور و در منطقه است».

مادورو با نامه‌ای به اجلاس قاره آمریکا آمده که خواستار رفع تحریم‌های آمریکا است و می‌گوید «۱۳ میلیون نفر» آن را امضا کرده‌اند.

کاخ سفيد می‌گوید، هفت ونزوئلايی که به تازگی تحریم شده‌اند، در تضعيف فرايندها و نهاد‌های دمکراتيک، جلوگيری از آزادی بيان، استفاده از خشونت و نقض حقوق بشر، و فساد دولتی مقصر می‌داند.

مادورو می‌گوید افراد تحریم‌شده، «مادران و پدران» محترمی هستند.

XS
SM
MD
LG