لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

اوباما و مرکل در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کردند


به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز ۱۳ اسفند ماه برای یافتن راه‌حلی احتمالی در مورد بحران شبه‌جزیره کریمه در اوکراین و حضور روسیه در آن صحبت کردند.

یک مقام ارشد دولتی به رویترز گفته است بر اساس یک «پیشنهاد» روسیه نیروهای خود را به پایگاه‌هایش در کریمه باز می‌گرداند، شمار نظامیانش را به ۱۱ هزار نفر -بر اساس سقف تعیین شده با اوکراین- محدود می‌کند و به ناظران بین‌المللی اجازه می‌دهد تا با حضور خود وضعیت اقلیت روس و حفاظت از آن‌ها را زیر نظر بگیرند.

آنچه به گفته رویترز خروج از شیب بحران نامیده شده شرایط گفت‌وگو میان روسیه و دولت جدید اوکراین را -با حضور احتمالی میانجی‌گران بین‌المللی- فراهم می‌کند. انتخابات اوکراین نیز در ماه مه برگزار خواهد شد.

رویترز می‌گوید در این گفت‌وگوی تلفنی اوباما عدم شرکت خود را در نشست گروه هشت در سوچی روسیه در ماه ژوئن در صورت ادامه وضعیت اوکراین به روشنی بیان کرده است.

بیانیه رسمی کاخ سفید در مورد گفت‌وگوی تلفنی سران آمریکا و آلمان می‌گوید دو طرف نگرانی عمیق خود را در مورد «نقض روشن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین» به دست روسیه بیان کرده‌اند.
مردان مسلح جلوی ورود نیروهای اوکراین به پایگاه هوایی آن کشور را در شبه‌جزیره کریمه گرفته‌اند
مردان مسلح جلوی ورود نیروهای اوکراین به پایگاه هوایی آن کشور را در شبه‌جزیره کریمه گرفته‌اند


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه،حضور مستقیم نیروهای نظامی آن کشور در شبه‌جزیره کریمه را رد کرده ولی گفته است حق دارد برای حفظ اقلیت روس، ارتش را به آنجا اعزام کند. نیروهایی مسلح درحالی که صورت‌های خود را پوشانده‌اند در نقاط مختلف شبه‌جزیره از جمله در اطراف پادگان‌های اوکراین حضور دارند.

پوتین در عین حال گفته است دولت جدید اوکراین را مشروع نمی‌داند و رئیس‌جمهوری آن کشور ویکتور یانوکوویچ است. کسی که طی اعتراض‌های گسترده و خونبار از قدرت کنار گذاشته شد.

رویترز از قول یک مقام ارشد دولتی آمریکا که نامش را نیاورده می‌گوید مرکل با پوتین در مورد راه‌حلی احتمالی در تماس بوده و باراک اوباما نیز در گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای خود با ولادیمیر پوتین در مورد آن صحبت کرده است.

همزمان با تازه‌ترین خبرها و در میانه بحران پیش‌آمده، روسیه از انجام موفقیت‌آمیز یک موشک قاره‌پیما در روز سه‌شنبه خبر داده است.

محل پرتاب این موشک «کاپوستین یار» در نزدیکی رود ولگا ذکر شده که با مرزهای شرقی اوکراین ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

البته ایالات متحده گفته است واشینگتن از این آزمایش از قبل باخبر بوده است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که آمریکا پیش از پرتاب این موشک، از سوی روسیه در مورد آن مطلع شده بود. این مقام آمریکایی با این حال گفته است تاریخ این آزمایش پیش از بحران کریمه تعیین شده بود. در حال حاضر ایالات متحده همکاری‌های نظامی خود با روسیه را معلق کرده است.
XS
SM
MD
LG