لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

اوباما تائید کرد: سد موصل بازپس گرفته شد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، تائید کرد که نیروهای ویژه عراقی با کمک جنگجویان کرد و حمایت جنگنده‌های آمریکایی، سد مهم و استراتژیک موصل را از شبه‌نظامیان دولت خودخوانده اسلامی، داعش، باز پس گرفتند.

ارتش آمریکا تا ساعتی پیش از بازپس‌گیری، سد در روز دوشنبه ۲۷ مرداد به حملات خود علیه مواضع داعش ادامه داد. حملاتی که در روزهای گذشته نیز انجام شدند.

اوباما روز ۲۷ مرداد ماه گفت این عملیات نشان می‌دهد که نیروهای عراقی و کرد، توانایی همکاری با یکدیگر را در مبارزه دارند.

کنترل سد موصل به دست نیروهای داعش هم یک پیروزی برای آنها و نیز نگرانی‌ای مهم برای عراق به شمار می‌رفت.

این احتمال وجود داشت که در صورت آسیب دیدن سد، عراق شاهد تلفات و خسارت گسترده‌ای در پایین رودخانه دجله باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنان خود در کاخ سفید گفته است اگر سد موصل می‌شکست «می‌توانست فاجعه به بار بیاورد».

سد موصل در نزدیکی آن شهر، بزرگ‌ترین سد عراق و منبع آب و برق بخشی بزرگ از شهروندان آن کشور است.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارشی را در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی مهندسان ارتش آمریکا منتشر کرده بود که با توصیف کردن این سد به عنوان «خطرناک‌ترین سد دنیا» گفته بودند در صورت شکستن آن ده‌ها هزار نفر کشته خواهند شد.

باراک اوباما با وجود پیروزی مهم اخیر تاکید کرده است که همچنان «چالش‌های بسیاری پیش ‌رو است».

اوباما از رهبران عراقی خواسته است متحد شوند و حملات آمریکا را بهانه‌ای برای انجام ندادن این کار ندانند. او از نخست‌وزیر جدید عراق برای تشکیل دولتی فراگیر حمایت کرده است.

عملیات بازپس‌گیری سد موصل با حساسیت زیادی پیش رفته است. نیروهای داعش به گفته برخی از کارکنان سد همچنان تا لحظات پایانی در آن و مشغول مبارزه بوده‌اند.

یکی از کارکنان سد به خبرگزاری رویترز گفته بود شبه‌نظامیان در نقاطی حساسی از سد سنگر گرفته‌اند تا از انجام حملات هوایی به خود جلوگیری کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال افزوده است که واشینگتن با پشتیبانی از دولت جدید عراق و همکاری با هم‌پیمانان کلیدی در منطقه، در پی پایه‌ریزی یک راهکار بلندمدت برای مبارزه با داعش است.

XS
SM
MD
LG