لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

اوباما به انتخاب روحانی «با احتیاط، امیدوار» است


باراک اوباما (چپ) و همتای روسیش اندکی پس از دیدار و گفت‌وگو در حاشیه نشست سران هشت کشور صنعتی جهان
باراک اوباما (چپ) و همتای روسیش اندکی پس از دیدار و گفت‌وگو در حاشیه نشست سران هشت کشور صنعتی جهان
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که به دیدار رهبران گروه هشت کشور صنعتی رفته است، ۲۷ خرداد ماه در نخستین واکنش شخصی خود به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت او و ولادیمیر پوتین «محتاطانه» به پیروزی حسن روحانی «امیدوارند».

رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، واکنش‌های خود به نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد ماه در ایران را اندکی پس از دیدارشان در حاشیه نشست گروه هشت در «انیسکیلن» ایرلند شمالی، در یک کنفرانس خبری بیان کردند.

آقای اوباما گفته امیدوار است این انتخابات بتواند گامی به پیش برای گفت‌وگوهای اتمی ایران باشد.

آقای پوتین نیز گفته است «با انتخاباتی که در ایران برگزار شد، ما امیدواریم بخت بیشتری وجود داشته باشد، تا مشکل اتمی ایران حل شود و ما برای این کار از گفت‌وگوهای دوجانبه و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد».

باراک اوباما بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی‌ست که به نتیجه انتخابات در ایران واکنش نشان می‌دهد، اما پیش از او دیگر مقام‌های کاخ سفید نیز در مورد پیروزی حسن روحانی بیانیه‌هایی صادر کرده بودند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، ۲۵ خرداد و اندکی پس از اعلام نتیجه انتخابات ایران، گفته بود «آمريکا به رغم محدوديت‌ها در انتخابات رياست جمهوری ايران، به رای مردم ایران در این انتخابات احترام می‌گذارد».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز همان روز گفت «ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حلی سیاسی آماده‌ایم.

و در نهایت دنيس مک دوناف، رئيس دفتر باراک اوباما، روز يکشنبه ۲۶ خردادماه گفت انتخاب حسن روحانی به عنوان هفتمين رئيس جمهوری ايران نشانه بالقوه اميدوارکننده‌ای‌ست.

واکنش‌هایی با چنین لحن، در میان سران کشورهای غربی تنها محدود به مقام‌های آمریکایی نبوده‌اند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، هر سه کشوری که طرف گفت‌وگو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن هستند، روز دوشنبه ابراز امیدواری کردند که با انتخاب حسن روحانی، گفت‌وگوهای هسته‌ای جان تازه‌ای بگیرد.

خود حسن روحانی نیز در گفت‌وگوی مطبوعاتیش در ۲۷ خرداد ماه از «تعامل» با کشورهای دیگر گفت.

او که در زمان محمد خاتمی، نماینده ارشد ایران در گفت‌وگوهای اتمی بوده است با بارها با مقام‌های سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران، دیدار کرده بود. در آن زمان پرونده اتمی ایران از شورای امنیت و تحریم‌های جهانی دور ماند. این وضع پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد دگرگون شد.

اختلاف ایران و غرب تنها بر سر برنامه اتمی آن کشور نیست، هر چند این موضوع بیشترین حجم خبرها و توجهات جهانی را به خود جلب کرده است.

طی سال‌های گذشته آمریکا ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. در عین حال موضوع سوریه نیز از دیگر مسائلی‌ست که به اختلافات ایران و کشورهای غربی و همسایگانش از دیگر سو عمق بخشیده است.
XS
SM
MD
LG