لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

اوباما اجازه انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق را صادر کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد، (به وقت محلی) گفت به نیروهای نظامی آمریکا اجازه داده است تا علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی مشغول پیش‌روی در عراق، در صورت نیاز برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، وارد عمل شوند.

اوباما گفته است «می‌توانیم با احتیاط و مسئولیت‌پذیری عمل کنیم تا جلوی کشتار احتمالی را بگیریم».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است «در نتیجه من اجازه داده‌ام در صورت نیاز برای کمک به نیروهای عراقی که مشغول مبارزه علیه شورش‌ها و حمایت از غیرنظامیانی که در آنجا گیر افتاده‌اند هستند، حملات هدفمندی هوایی انجام شود.»

گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی‌ست که پیشتر یکی از سخنگویان نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، گفته بود هواپیماهای جنگی آمریکا روز پنجشنبه، مواضع نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی (داعش) را در دو منطقه در شمال عراق بمباران کرده‌اند.

اما خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام رسمی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید ایالات متحده «هنوز» چنین حملاتی را در عراق «انجام نداده است» ولی «آماده‌ایم تا حملات نظامی هدفمندی را زمانی که شرایط حکم به چنین کاری دهد، انجام دهیم».

سخنگوی نیروهای پیشمرگه از بمباران مناطق سنجار و گویر خبر داده بود.

این مناطق جایی‌ست که «ده‌ها هزار» شهروند عراقی، به ویژه گروهی بزرگ از اقلیت‌های ایزدی آن کشور، در پی حملات نیروهای داعش از خانه‌های خود گریخته و عملا در آن گیر افتاده‌اند.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه گفت «وقتی ما با موقعیتی شبیه این در کوهستان روبه‌رو هستیم، در شرایطی که مردم بی‌گناه با خشونتی فاجعه‌بار روبه‌رو هستند، وقتی ما اجازه داریم -در این مورد درخواست دولت عراق- و وقتی ما امکان منحصر به فردی برای کمک به جلوگیری از کشتار را داریم، آنگاه بر این عقیده‌ام که ایالات متحده نمی‌تواند چشمان خود را ببندد».

ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه در حال حاضر مشغول نبرد با شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی» (داعش) هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پیشتر از قول کاخ سفید گفته بود که هواپیماهایی حامل بسته‌های مواد غذایی و کمک‌های اولیه برای اقلیت‌های گرفتار شده در مناطق کوهستانی شمال عراق‌، در راه این منطقه‌اند.

باراک اوباما بدون آنکه در مورد زمان حملات هوایی حرفی بزند گفته است آن کشور غذا و آب برای شهروندان پخش کرده است.

گزارش‌ها در عین حال حکایت از پیشروی سریع نیروهای داعش در شمال عراق به سمت مرکز استان کردنشین اربیل دارد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، عکس‌هایی که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد جنگجویان داعش کنترل یک ایستگاه بازرسی در مرز منطقه شبه‌خودگردان اربیل را در دست گرفته‌اند و این ایستگاه فقط ۳۰ دقیقه با اربیل فاصله دارد.

XS
SM
MD
LG