لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

اوباما: ارتش آمریکا در سوریه به خط مقدم نبرد با داعش نمی‌رود


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید بر عهد خود برای نفرستادن سرباز به جنگ مستقیم در سوریه استوار است (در تصویر: سخنرانی اوباما برای نیروهای نظامی آمریکا)
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید بر عهد خود برای نفرستادن سرباز به جنگ مستقیم در سوریه استوار است (در تصویر: سخنرانی اوباما برای نیروهای نظامی آمریکا)

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید هدف از اعزام مستشاران نظامی به سوریه، بر خلاف وعده او برای وارد نشدن به جنگ زمینی در آن کشور نیست، و این نیروها قرار نیست مستقیما وارد نبردهای خط مقدم علیه گروه «حکومت اسلامی» شوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۱ آبان، با شرکت در برنامه «خبرهای شبانه» شبکه ان‌بی‌سی، برای نخستین بار در مورد برنامه تازه‌اعلام‌شده واشینگتن در سوریه اظهار نظر کرده است.

سخنگوی کاخ سفید، هشتم آبان‌ماه از طرح اعزام مستشاران ارتش آمریکا به شمال سوریه برای کمک به ائتلاف علیه گروه «حکومت اسلامی» خبر داده بود.

اوباما می‌گوید «یادتان نرود که ما پیشتر هم عملیات ویژه انجام داده‌ایم و این در واقع دنباله‌ی چیزی‌ست که در حال انجام دادن آن هستیم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است «ارتش آمریکا را در خط مقدم نبردهای مستقیم با داعش قرار نمی‌دهیم».

به گفته او «بر عهدی که در مورد وارد نشدن به نبردهای (سوریه) داده‌ام، [نه] مانند نبردهایی که در عراق انجام دادیم با گردان(های ارتش)‌ و اشغال آن، استوار هستم. این کار مشکلی را حل نمی‌کند».

ائتلافی به رهبری ایالات متحده طی یک سال گذشته حملاتی هوایی را در عراق، علیه حکومت خودخوانده اسلامی، و در سوریه علیه آن گروه و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام می‌دهد.

ارتش آمریکا، پیشتر، برای کمک مستشاری به ارتش عراق در نبردها علیه افراطیون، به آن کشور نیرو فرستاده بود.

ایالات متحده به برخی گروه‌های در حال نبرد علیه «حکومت اسلامی» کمک تسلیحاتی نیز کرده است.

در بیانیه هشتم آبان‌ماه کاخ سفید، از اعزام گروهی کم‌تر از ۵۰ نفر از ارتش برای کمک به ائتلاف ضد«حکومت اسلامی» و برای هماهنگی با نیروهای محلی در حال نبرد، سخن به میان آمده است.

در هر حال رسانه‌ها و تحلیل‌گران آمریکایی، حضور این شمار از مستشاران نظامی در سوریه را بخشی از تغییرات جدید در راهبرد آن کشور در سوریه می‌بینند.

باراک اوباما، طی یک سال گذشته، گفته و تاکید کرده است مایل نیست نیروهای نظامی آن کشور وارد جنگ‌ها و نبردهای مستقیم در کشورهایی مانند عراق یا سوریه شوند.

جنگ داخلی سوریه با ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره و پناهجو در پنجمین سال خود قرار دارد.

ارتش روسیه به تازگی برای حمایت از بشار اسد وارد کارزار آن شده و نبردهای دولت مرکزی دمشق و متحدان آن از لبنان و ایران طی هفته‌های گذشته شدت بیشتری گرفته است.

در عین حال انتقادهایی از برنامه پیشین واشینگتن برای آموزش گروهی از شورشیان مخالف «حکومت اسلامی» برای نبردها علیه آن گروه مطرح شده است. ژنرال لوید آستین، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در پایان شهریور ماه گفته بود طرح آموزش و تجهیز شورشیان مخالف داعش، با شکست روبه‌رو شده است.

از آن زمان برخی احتمالات در مورد تغییرات رویکرد آمریکا در سوریه مطرح شده است که بسیاری، اعزام مستشاران به آن کشور را بخشی از آن می‌دانند.

XS
SM
MD
LG