لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ایران به صادرات نفت «می‌افزاید»، عربستان «ارزان‌تر» می‌فروشد


تانکر ثبت‌شده در پرتغال حامل نفت ایران در مونته‌تولدو
تانکر ثبت‌شده در پرتغال حامل نفت ایران در مونته‌تولدو

خبرگزاری رویترز می‌گوید بیش از ۲۰ سوپرتانکر اروپایی و آسیایی در حال انتقال نفت ایران به مشتریان این کشور هستند که به تهران اجازه می‌دهد باز هم بر صادرات خود بیافزاید.

همزمان گزارش‌ها حاکی‌ست عربستان در حال کاهش بهای نفت خود برای مشتریان اروپایی‌ست.

رویترز می‌گوید بر اساس داده‌هایی که به رویتش رسیده، بیش از ۲۰ ابَر-نفت‌کش اروپایی و آسیایی طی دو هفته گذشته در حال انتقال نفت یا بارگیری نفت ایران بودند. ظرفیت تانکرها حدود ۲۵ میلیون بشکه نفت خام و نفت سبک برآورد می‌شود.

البته هنوز برخی شرکت‌های بزرگ به دلیل تحریم‌های باقی‌مانده ایالات متحده از ورود به روند انتقال نفت خودداری می‌کنند، اما اطلاعات رویترز نشان می‌دهد در حال حاضر «بیش از یک‌سوم» صادرات نفت ایران با کشتی‌های خارجی انجام می‌شود.

به گفته رویترز، انتقال نفت با این کشتی‌ها به ایران اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران به افزایش صادرات نفت خود دست زند.

به گزارش این خبرگزاری افزایش حضور نفت‌کش‌های خارجی در پی افزایش بیمه‌های موقت و محدود «پی‌اند‌آی کلابز»، یک انجمن بیمه دریایی دوطرفه، است.

گروه «پی‌اند‌آی کلابز» انجمنی دربرگیرنده ۱۳ شرکت عمده در بیمه کشتی‌رانی‌ست. این گروه در ماه آوریل پوشش بیمه‌اش را از ۷۰ میلیون یورو به ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۱ میلیون دلار) افزایش داد.

همزمان با این گزارش، روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید عربستان سعودی روز ۱۶ خرداد از بهای نفت صادراتی خود به اروپا کاسته است.

به گفته این روزنامه، شرکت «آرامکو» در ایمیلی که به مشتریان خود فرستاده گفته است بهای نفت سبک خود را برای ماه ژوئیه، به شمال‌غرب اروپا ۳۵ سنت و به مشتریان پیرامون مدیترانه ۱۰ سنت کاهش می‌دهد.

به گفته وال‌استریت‌جورنال، کاهش بها در حالی‌که به طور معمول تقاضای نفت برای نیمه دوم سال افزایش پیدا می‌کند، «غیرمنتظره» است.

ایمیل آرامکو به مشتریان خود در حالی‌ست که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد بدون توافق درباره سقف تولید به پایان رسید. آنچه عملا «چک سفید امضایی» به دو تولیدکننده مهم و دو کشور رقیب برای صادرات نفت به میزانی به میل خودشان، برآورد می‌شود.

به گزارش رویترز صادرات نفت ایران در آوریل و مه، بین ۲.۱ و ۲.۳ میلیون بشکه در روز بوده است که ۱.۳ میلیون بشکه بیشتر از دوره مشابه در سال پیش است؛ زمانی که ایران هنوز در تحریم‌ها قرار داشت و به طور محدودی، تنها به چند مشتری آسیایی خود نفت می‌فروخت. همچنان هند، ژاپن و چین، عمده‌ترین خریداران نفت ایران هستند. اما دست‌کم چهار نفت‌کش خارجی هم اخیرا راهی اروپا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG