لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

امیدواری ایران به «بازگشت» میزان صادرات نفت به پیش از تحریم‌ها


وزیر نفت و رئیس‌جمهوری ایران در عسلویه
وزیر نفت و رئیس‌جمهوری ایران در عسلویه

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری رویترز گفته تهران امیدوار است در صورت نهایی شدن توافق جامع اتمی، که مذاکرات در مورد آن با قدرت‌های جهانی ادامه دارد، میزان صادرات نفت ایران به دوره پیش از تحریم‌ها بازگردد.

رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ۲۸ اردیبهشت ماه، به خبرگزاری رویترز گفته است «امیدواریم بتوانیم میزان صادرات نفت را به اندازه‌ای که پیش از تحریم‌ها داشتیم، برسانیم».

او افزوده است منظور «۲.۵ میلیون» بشکه نفت در روز است.

به گفته این مقام ارشد صنایع نفت ایران، چنین چیزی «ظرف سه ماه» شدنی‌ست.

تهران و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره بر سر توافقی نهایی بر سر برنامه اتمی هستند که در صورت نهایی شدن آن تا دهم تیر ماه، قرار است جلوی بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران را بگیرد و نیز راهی برای پایان دادن به تحریم‌ها علیه این کشور باشد.

تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه کشورهای غربی بر صادرات نفت ایران تاثیر زیادی گذاشته‌‌، آن را از نصف میزان قبلی نیز کم‌تر کرده به تقریبا یک میلیون بشکه در روز رسانده‌ است.

به گفته آقای جوادی، ایران در صورت نهایی شدن توافق اتمی، می‌تواند بازاری که در آسیا از دست داده را دوباره به دست آورد. عمده مشتریان فعلی ایران را کشورهای آسیایی تشکیل می‌دهند.

او گفته است این موضوع بستگی به بها و اوضاع بازار دارد ولی تهران به «داد و ستد سنتی» خود که پیشتر داشته، باز می‌گردد.

رویترز می‌گوید بازار نفت در اوایل ماه میلادی مه (ماه جاری) به بهترین شرایط سال ۲۰۱۵ رسیده است، اما حتی با این وجود، این مقدار نزدیک به نیمی از میزان داد و ستد در ماه ژوئن سال پیش است.

بهای نفت نیز رو به افت گذاشته است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در عین‌حال گفته فکر نمی‌کند اپک، کشورهای تولیدکننده نفت، تصمیم به کاهش میزان صادرات، در دیدار نمایندگان خود در پنجم ماه ژوئن بگیرند.

او تاکید کرده است، بحث در مورد جایگاه بهتر ایران در اپک، بستگی به تعلیق تحریم‌ها خواهند داشت.

تهران بارها خواستار کاهش میزان صادرات نفت از سوی اعضای اپک برای افزایش بهای آن شده است. در عین حال می‌گوید افزایش احتمالی صادراتش به افت بهای نفت نمی‌انجامد.

رویترز می‌گوید ایران امیدوار است دیگر اعضای اپک جا برای افزایش صادرات باز کنند، اما فعلا به نظر نمی‌رسد کشورهای دیگر این سازمان مایل به کاهش صادرات خود باشند.

XS
SM
MD
LG