لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

زنگنه: پذیرفتن «فریز نفتی» از سوی تهران یعنی ادامه تحریم‌ها


زنگنه می‌گوید ایران مسئولیتی در بی‌ثبات کردن بازار نفت نداشته است
زنگنه می‌گوید ایران مسئولیتی در بی‌ثبات کردن بازار نفت نداشته است

وزیر نفت ایران در پی بی‌نتیجه ماندن نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه، گفته است پذیرفتن طرح ثابت کردن تولید نفت از سوی ایران، به این معنی بود «که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشده و صادرات نفت ایران در سطح دوران تحریم تثبیت شود».

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها از ایران، بیژن زنگنه، ۳۰ فروردین ماه، گفته است پذیرش طرح موسوم به «فریز نفتی» از سوی ایران، به تثبیت نفت در سطح تولید در ژانویه سال جاری میلادی می‌انجامید. این موضوع «به این معنا بود که ایران در عمل تحریم‌هایی که پس از سال‌ها تلاش و مقاومت ملت برداشته شد خود داوطلبانه بپذیرد».

آقای زنگنه می‌گوید «ایران مسئولیتی در بی‌ثبات کردن بازار نفت نداشته است و کسانی که مسئولیت این بی‌ثباتی را داشته و بازار را اشباع کرده‌اند، از آن فرار می‌کنند».

وزیر نفت ایران در عین حال تاکید کرده است که وجود بیش از ۲ میلیون بشکه مازاد عرضه نفت در بازار به «کاهش شدید» بهای نفت انجامیده است.

اجلاس تثبیت تولید نفت یا آن‌طور که موسوم شده: «فریز نفتی»، با حضور عمده کشورهای تولید‌کننده نفت خام و بدون حضور ایران، ۲۹ فروردین ماه در در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد. این نشست با وجود برخی گزارش‌های اولیه در مورد توافقاتی میان عربستان و روسیه، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

عربستان و روسیه در مجموع بیش از یک‌پنجم کل تولید نفت دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.

عربستان سعودی در موارد مختلفی تاکید کرده، در صورتی دست به تثبیت تولید نفت می‌زند که ایران نیز به این طرح بپیوندد. تهران می‌گوید تولید نفت ایران به طور مشخصی طی دوره تحریم‌ها کاسته شده، و اکنون به طور طبیعی به دنبال بازگشت به جایگاه پیشین خود در بازار این منبع انرژی است.

وزیر نفت ایران شامگاه ۲۸ فروردین ماه گفته بود ایران از طرح «فریز» حمایت می‌کند، اما قرار نیست آن را امضا کند و نماینده‌ای هم به قطر نمی‌فرستد.

XS
SM
MD
LG