لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

در مسقط «درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات توافق می‌شود»


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول یک عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی، گفته است در «نشست یک روزه مسقط در ۲۰ آبان در باره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات با گروه ۵+۱ گفت‌وگو و توافق می‌شود».

خبرگزاری ایرنا می‌گوید این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز ۱۲ آبان در واکنش به انتشار اخباری در مورد برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و ۵+۱ در تاریخ ۱۸ نوامبر در وین گفته است: روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده ( ۹ و ۱۰ نوامبر) نشست سه جانبه بین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و کاترین اشتون در مسقط، عمان، برگزار می شود و قرار است روز سه شنبه، ۲۰ آبان ماه/۱۱ نوامبر، نیز مذاکرات ایران و ۵+۱ در مسقط برگزار شود.

این عضو گروه مذاکره‌کننده ایران که نامش فاش نشده، تاکید کرده است که هنوز درمورد زمان و مکان دور بعدی مذاکرات (پس از مسقط) توافقی نشده است.

پیشتر گفته شده بود دور پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱، از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر (۲۷ آبان تا سوم آذر) در وین، پایتخت اتریش، برگزار می شود.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، در بیانیه‌ای گفته بود طرف‌ها در ۱۸ نوامبر در وین گرد می‌آیند تا دور آخر مذاکرات از توافق موقت تمدید شده را برگزار کنند.

کاترین اشتون، نماینده ارشد پیشین در امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی جای خود را به فدریکا موگرینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا داده است. اما اوست که همچنان به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و ۵+۱ عمل خواهد کرد.

مذاکرات در مورد برنامه اتمی ایران که غرب نگران است اهداف نظامی دارد، سال‌هاست ادامه دارد.

ایران با تاکید بر صلح‌آمیز بودن آن، در دور تازه‌ای از مذاکراتی که طی ماه‌های گذشته انجام شده، به توافقی موقت با ۵+۱ رسیده ولی همچنان بر سر برخی مسائل، از جمله ظرفیت غنی‌سازی با طرف‌ها اختلاف دارد.

برخی مقام‌های ایرانی در آخرین هفته‌های باقی‌مانده از مهلت تمدید شده در توافق موقت، در مورد رسیدن به یک توافق جامع ابراز خوشبینی کرده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به تازگی در سخنانی گفته است «ایران چهار مسیر برای دستیابی به یک بمب پیش روی دارد: تاسیسات مخفی به نام فردو که در کوهستان پنهان شده است، تاسیسات غنی‌سازی نطنز که آشکار و غیرپنهان است، راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک و البته، فعالیت‌های پنهانی.»

او افزوده است: «ما تعهد داده‌ایم که هدفمان بستن تمامی این مسیرهاست چنان‌چه اگر ایران تلاش کند به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما باید مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشیم.»

آخرین مهلت برای رسیدن به توافق جامع، سوم آذر ماه تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG