لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

زمین‌لرزه نپال؛ سازمان ملل به میلیون‌ها دلار کمک بیشتر نیاز دارد


یک ماه پس از زمین‌لرزه سهمگین نپال که هزاران کشته برجای گذاشت و بخش‌های مهمی از پایتخت و زیربناهای اصلی آن کشور را ویران کرد، سازمان ملل متحد می‌گوید همچنان تنها ۲۰ درصد بودجه لازم برای ادامه کار امور اضطراری طی ۳ ماه آینده تامین شده است.

دولت نپال و سازمان‌های جهانی در تلاش برای جمع‌آوری کمک از کشورهای دیگر برای امدادرسانی به مردمی‌اند که بسیاری از آنها همچنان نیازمند مایحتاج اولیه هستند و در پناهگاه‌های موقتی زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد درخواست ۴۲۳ میلیون دلار کمک کرده است، در حالی‌که تا کنون تنها ۲۲ درصد این کمک جمع‌آوری شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول جیمی مک‌گولدریک، یک مقام رسمی سازمان ملل نقل کرده که همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به بودجه مورد نیاز مانده است، بودجه‌ای که بر اساس آن می‌توان تا سه ماه امور اضطراری را اداره کرد.

علاوه بر بودجه لازم برای امور اضطراری، نپال همچنان برای بازسازی خود نیز به کمک نیاز دارد؛ وزير اقتصاد نپال پیشتر گفته بود که این کشور برای بازسازی خانه‌های،‌ بيمارستان‌ها، ‌اداره‌های دولتی و نیز مرمت آثار فرهنگی خود، به دست‌کم دو ميليارد دلار نياز دارد.

موضوع دیگر هزینه کمک‌رسانی در نپال است؛ کشوری در کوهستان هیمالیا با روستاهای دور افتاده‌ای که راه‌ها و جاده‌های منتهی به بسیاری از آنها ویران شده است.

بسیاری از کمک‌های طی هفته‌های گذشته از طریق انتقال هوایی و ارسال هلیکوپتر به مناطق دورافتاده آن کشور صورت می‌گرفت.

هزینه کمک‌رسانی در چنین شرایطی بیشتر از شرایط معمول است.

زمین‌لرزه ۲۵ آوریل و ۱۲ ماه مه نپال، که ۷.۸ و ۷.۳ ریشتر قدرت داشتند، در مجموع جان نزدیک به ۸۷۰۰ نفر را گرفته و نزدیک به ۱۷ هزار زخمی برجای گذاشتند.

روز دوشنبه صدها نفر در کاتماندو، پایتخت آن کشور، با حضور در مرکز شهر و روشن کردن شمع، یاد کشته‌شدگان این زمین‌لرزه‌ها را گرامی داشتند.

نپال یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که از نظر اقتصادی نیز توسعه چندانی طی سال‌های گذشته نیافته است. این سرزمین کوهستانی در عین حال صاحب فرهنگی کهن و معماری ویژه‌ای است که در دره کاتماندو بنا شده و بخش‌هایی از آن در زمین‌لرزه ماه گذشته ویران شد.

XS
SM
MD
LG