لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

رابرت اونیل؛ کماندوی آمریکایی که می‌گوید بن‌لادن را کشته است


رابرت اونیل، یک کماندوی بازنشسته نیروهای ویژه «نیوی سیل» آمریکا که در سال ۲۰۱۱ به مقر اسامه بن‌لادن حمله کردند، می‌گوید او کسی‌ست که بن لادن را با شلیک گلوله‌های خود کشته است.

رابرت اونیل ۳۸ ساله در مصاحبه‌‌ای با روزنامه واشینگتن‌پست که ۱۵ آبان منتشر شده، گفته است او همان سربازی است که با شلیک دو گلوله به بن‌لان به زندگی چهره اصلی حملات ۱۱ سپتامبر خاتمه داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این سرباز پیشین «نیوی سیل» در سال ۲۰۱۳ میلادی به مجله «اسکوایر» گفته بود که بن‌لادن را کشته است؛ اما در آن زمان هویت او تنها با نام «ضارب» (the shooter) مشخص شده بود.

دو نفر از اعضای نیروهای ویژه «سیل» در گفت‌وگو با واشینگتن‌پست، هویت اونیل را تائیید کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول یک عضو پیشین و یک عضو فعلی «سیل» هویت این ضارب را، به عنوان کسی که مدت‌ها بود به خاطر شلیک آخرین گلوله‌ها به بن‌لادن شناخته می‌شد، تائید کرده است.

دو سال پیش، مت بیسانت، یک کماندوی دیگر آمریکایی نیز با نام مستعار مارک آون، در کتابی به نام «روزی که آسان نبود» از جریان عملیات حمله به مقر بن‌لادن و اینکه او را کشته است سخن گفته بود.

گفته‌های آقای بیسانت با گفته‌های کاخ سفید در تناقض بود و در آن -بر خلاف گفته‌های رسمی- به شلیک فوری به بن‌لادن در هنگام دیده شدنش اشاره شده بود.

بنا بر گزارش‌ها روایت بیسانت و اونیل نیز تفاوت‌هایی دارند.

در مصاحبه با واشینگتن‌پست، رابرت اونیل گفته است دو کماندوی دیگر، از جمله بیسانت، نیز به بن‌لادن شلیک کرده‌اند.

آسوشیتدپرس از قول وکیل او می‌گوید مت بیسانت در حال حاضر تحت تحقیقات قرار دارد که آیا در کتاب خود بدون اطلاع ارتش، مدارکی محرمانه را فاش کرده است یا نه.

آمریکا گفته‌های رابرت اونیل را تائید یا رد نکرده است.

جزئیات عملیات نیروهای ویژه آمریکایی «نیوی سیل» در ابیت‌آباد پاکستان، طی سه سال و نیم پیش، همواره محرمانه باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG