لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

اوپک: تولید کشورهای غیر عضو به رغم انتظار افزایش می‌یابد


کارگران در قیزیلوردا
کارگران در قیزیلوردا

به رغم پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی و گزارش‌های قبلی اوپک در مورد کاهش تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال آینده، گزارش جدید اوپک بر این باور است که تولید این کشورها افزایش پیدا خواهد کرد.

اخیرا اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که کشورهای غیر اوپک تولید خود را برای سال آینده حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد، اما اوپک می‌گوید که تولید کشورهای غیر عضو این سازمان در سال آینده نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نیز افزایش خواهد یافت.

بر اساس آخرین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که دوشنبه ۲۲ شهریور ماه در سایت رسمی این سازمان منتشر شد، در گزارش قبل پیش‌بینی شده بود که تولید کشورهای غیر عضو این سازمان در سال آینده ۱۵۰ هزار بشکه کاهش یابد، اما تولید نفت شیل آمریکا کمتر از میزانی که قبلا تصور می‌شد کاهش خواهد یافت و از طرفی تولید نفت میدان کاشاغان قزاقستان زودتر از آنی که انتظار می‌رفت آغاز خواهد شد. به این ترتیب، تولید این کشورها نه تنها نسبت به سال جاری کاهش نمی‌یابد، بلکه ۲۰۰ هزار بشکه نیز افزایش خواهد یافت. قرار است تولید از اولین میدان عظیم نفتی قزاقستان در دریای خزر، کاشاغان، ماه آینده آغاز شود.

وجود نفت مازاد در بازارهای بین‌المللی باعث شده است که قیمت نفت از بالای ۱۰۵ دلار در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال جاری سقوط کند، اگرچه کاهش میزان عرضه نفت مازاد قیمت‌ها را اخیرا مقداری افزایش داده و به حدود ۵۰ دلار رسانده است.

سال گذشته تولید نفت مازاد در جهان به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید که این رقم در سال جاری یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و برخی از سازمان‌های بین‌المللی انتظار دارند تا عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال آینده میلادی با ادامه افت تولید کشورهای غیر اوپک به توازن برسند. اما اوپک می‌گوید که ایجاد تعادل در بازار نفت طولانی‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته خواهد بود.

اوپک می‌گوید که تولید روزانه نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته حدود ۲۳ هزار بشکه کاهش یافت و به ۳۳ میلیون و ۲۷۲ هزار بشکه رسید. اما این رقم هنوز هم ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت اوپک است.

اوپک در ادامه می‌افزاید که تولید روزانه کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری حدود ۶۱۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت که ۱۸۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی گزارش قبلی اوپک است و در سال آینده دوباره افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید که خود ایران به اوپک گزارش داده است که تولید نفت این کشور در ماه گذشته ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه بوده است. برآورد خود اوپک نیز حاکی است که ایران ۳ میلیون و ۶۵۳ هزار بشکه تولید داشته است. این آمارها با سخنان مقام‌های ایران که از ماه گذشته به‌تاکید از افزایش تولید نفت ایران به بالای ۳.۸ میلیون بشکه در روز صحبت می‌کنند در تضاد است.

اوپک می‌نویسد که تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری روزانه ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و به ۹۴ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه خواهد رسید. برای سال آینده نیز این رقم دوباره یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که نیاز جهانی به نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

XS
SM
MD
LG