لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

مشتریان کلوب دگرباشان: مهاجم اورلاندو خود مشتری کلوب بود


نیروهای پلیس در برابر خانه فرد مهاجم
نیروهای پلیس در برابر خانه فرد مهاجم

گزارش‌های منتشر شده به نقل از گروهی از مشتریان کلوب پالس در اورلاندو که صحنه بزرگ‌ترین کشتار با اسلحه در آمریکا بود حاکی‌ از آن است که شخص مهاجم خود «چندین بار» به این باشگاه رفته و در آن میگساری می‌کرد.

تای اسمیت، یکی از مشتریان «پالس»، به روزنامه «اورلاندو سنتینل» گفت که عمر صدیق متین، عامل مرگبارترین کشتار ناشی از تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا، را «حداقل ده بار» در این کلوب دیده‌ است.

تای اسمیث گفت که «گاهی می‌رفت یک گوشه و تنهایی می‌نشست و مشروب می‌خورد. و بعضی وقت‌ها آن‌قدر مست می‌کرد که سر و صدا می‌کرد و پرخاشجو می‌شد».

پیش از این همسر پیشین او نیز گفته بود که او «خیلی کم‌تحمل بود و خیلی زود با پدر و مادرش درگیر می‌شد.»

عمر صدیق متین
عمر صدیق متین

متین که زاده آمریکا در خانواده‌ای مهاجر از افغانستان بود در جریان حمله پلیس به کلوب پالس برای آزاد کردن گروگان‌ها کشته شد. در جریان حمله او به این کلوب دگرباشان در اورلاندو ۴۹ نفر جان خود را از دست دادند.

تای اسمیث گفته است: «ما معمولا با او خیلی حرف نمی‌زدیم. ولی به یاد می‌آورم که چیزهایی در مورد پدرش می‌گفت.»

کوین وست، یکی دیگر از مشتریان «پالس»، نیز به روزنامه «لس‌ آنجلس‌تایمز» گفته متین طی مدتی، با استفاده از یک اپلیکیشین چـَتِ محبوب در میان همجنس‌گرایان، گاه و بی‌گاه برای او پیام می‌فرستاد.

یکی دیگر از مشتریان نیز به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که او از چندین اپلیکیشن محبوب در میان همجنس‌گرایان، برای قرار گذاشتن با آشنایان مشترک استفاده می‌کرد.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز به نقل از گروهی از هم‌کلاسی‌های پیشین او می‌گوید که او در زمان حملات ۱۱ سپتامبر که بیش از سه هزار کشته بر جای گذاشت خوشحالی خود را پنهان نمی‌کرد.

یکی از هم‌مدرسه‌ای‌های او می‌گوید او پس از حملات سپتامبر در اتوبوس صدای هواپیما از خودش در می‌آورد و این طور وانمود می‌کرد که به سمت ساختمان می‌رود.

در زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متین به مدرسه‌ مخصوصی برای دانش‌آموزانی می‌رفت که دارای مشکلات رفتاری هستند.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، گفته است از نظر آنها «اطمینان زیادی» وجود دارد که متین با استفاده از تبلیغات آن‌لاین به «افراط» روی آورده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۴ خرداد گفت که در مورد هدايت کشتار اورلاندو از سوی شبکه‌های تروریستی بزرگ شواهد قطعی وجود ندارد. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG