لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

جزئیاتی از وضعیت ابوالقاسم و جریان حمله به فرودگاه اورلی پاریس منتشر شد


نیروهای امنیتی در فرودگاه ارولی
نیروهای امنیتی در فرودگاه ارولی

دادستانی پاریس می‌گوید زید بن ابوالقاسم، مهاجم فرودگاه اورلی پاریس، که با شلیک گلوله پلیس از پا درآمد، احتمالا در زندان «افراطی» شده‌است. آزمایش‌ها و کالبدشکافی جسد نشان‌دهنده وجود الکل، ماده حشیش و کوکائین در خون ابوالقاسم است.

زید بن ابوالقاسم روز ۲۸ اسفند ماه، پس از تصاحب اسلحه یک سرباز و تلاش برای گروگان‌گرفتن او، با شلیک گلوله نیروهای امنیتی، در فرودگاه اورلی پاریس کشته شد. مهاجم پیش از آن اقدام به تیراندازی در یک ایست بازرسی نیز کرده بود. او در فرودگاه مقداری بنزین، یک پاکت سیگار و فندک، ۷۵۰ یورو و یک قرآن همراه داشت.

فرد کشته‌شده، شهروند فرانسه، از پدر و مادری تونسی و ۳۹ ساله بود. نیروهای امنیتی در بازه‌ای از زمان به‌ظن ارتباط با گروه‌ یا گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، او را تحت نظر داشته‌اند.

ابولقاسم یک بار در سال ۲۰۰۱، به اتهام دزدی مسلحانه به پنج سال زندان محکوم شد و یک بار نیز در سال ۲۰۰۹ به خاطر قاچاق مواد مخدر زندانی شده‌است.

فرانسوا مولین، دادستان پاریس به خبرنگاران گفته، او ظاهرا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، زمانی‌که در زندان بود، «افراطی» شده‌است.

پدر زید بن ابوالقاسم روز یک‌شنبه گفته بود او تحت تاثیر مواد و الکل قرار داشت. در خانه مهاجم، در شمال‌شرق پاریس یک قمه و چند گرم کوکائین پیدا شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آزمایش‌ها و کالبدشکافی جسد ابوالقاسم نشان داده که ۰.۹۳ گرم در لیتر الکل، و نیز مقداری ماده حشیش و کوکائین در خون او بوده‌است.

در مورد ساعات پیش از حمله به فرودگاه اورلی و روند حمله به آن نیز جزئیات بیشتری منتشر شده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این مرد ۳۹ ساله شب جمعه را با یکی از بستگان خود در بار گذرانده‌است. پس از آن در ساعت تقریبا هفت صبح در حالی‌که در حال رانندگی بود، توسط پلیس متوقف می‌شود، او سپس به سوی نیروهای پلیس آتش گشوده که یکی از آن‌ها به‌طور سطحی زخمی شده‌است.

اندکی پیس از آن به بستگان خود زنگ زده و به گفته آن‌ها اظهار داشته «کار احمقانه‌ای» انجام داده‌است.

او به مسیر خود به سوی جنوب شهر ادامه داده و در ۱۰ کیلومتری فرودگاه اورلی خودرویی را دزدیده‌، به باری که شب قبل به آن رفته بود برگشته و مشتریان را ترسانده‌است.

ساعتی بعد، در ۸:۲۲ صبح وارد فرودگاه اورلی شده‌ و به سمت سرباز زنی که با دو سرباز دیگر در حال گشت‌زنی بودند، رفته‌است.

دادستان پاریس، گفته ابوالقاسم از یک سلاح کمری استفاده کرده تا پلیس زن را گروگان بگیرد. او گفته است «اسلحه‌ات را زمین بگذار، دست‌ها روی سر! من آمده‌ام اینجا تا در راه الله بمیرم. در هر حال، همه می‌میرند».

مهاجم، سرباز زن را سپر خود کرده‌است. اما سرباز زن ناگهان بر زمین زانو زده و در نتیجه به دو سرباز دیگر فرصت داده تا به سوی مهاجم شلیک کنند.

گلوله سوم، ابوالقاسم را از پا درآورده است.

هیچ فرد دیگری در جریان این واقعه زخمی نشده‌است.

XS
SM
MD
LG