لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

انفجارها در کویته و پیشاور پاکستان ده‌ها قربانی گرفت


قربانیان انفجار پیشاور عمدتا میوه‌فروشان کنار کوچه و خیابان بوده‌اند
قربانیان انفجار پیشاور عمدتا میوه‌فروشان کنار کوچه و خیابان بوده‌اند
دست‌کم ۴۰ نفر از شهروندان عمدتا شیعه پاکستانی در پی انفجار بمب‌هایی در عصر نهم تیر ماه در کویته و پیشاور پاکستان جان خود را از دست دادند.

شمار کشته‌شدگان در اندک مدتی پس از اعلام آمار اولیه افزایش یافته است.

این انفجارها زمانی رخ داد که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در حال پیشبرد گفت‌وگوهایی در مورد مسائل امنیتی با همتای بریتانیایی خود بود.

یکی از انفجارها که انتحاری بوده در علی‌آباد، منطقه عمدتا هزاره‌نشین کویته رخ داد و بنا به گفته مقام‌های پاکستانی دست‌کم ۲۸ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت. نه تن از کشته‌شدگان شمارش شده تا هم‌اکنون، زن هستند.

این انفجار در نزدیکی یکی از مسجدهای شیعیان پاکستان رخ داده است .

به گزارش داون، چاپ پاکستان، لشکر جنگوی، گروه افراطی اسلام‌گرا، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. اما برخی از خبرگزاری‌های خارجی نوشته‌اند، هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه گروه‌ یا گروه‌هایی این حمله‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

در پیشاور نیز انفجار بمبی که -بنا بر گزارش‌ها- در خودرویی کار گذاشته شده بود و از راه دور کنترل شده، دست‌کم ۱۸ کشته و ۴۶ زخمی برجای گذاشته است؛ این انفجار در نزدیکی یک بازار رخ داده است.

داون نوشته است که احتمالا هدف از این حمله یک کاروان نیروهای امنیتی این کشور بوده، ولی عمده کشته‌شدگان، تهی‌دستانی‌اند که در محل مشغول فروش میوه و سبزی بودند. در میان کشته‌شدگان پیشاور چندین نوجوان کم سن و سال نیز شناسایی شده‌اند.

یکی از مقام‌های امنیتی پاکستان گفته است که حداقل ۴۰ کیلو ماده منفجره در این خودور کار گذاشته شده بود.

هنوز روشن نیست چه کسی مسئول انفجار پیشاور است.

پاکستان طی سال‌های گذشته، بیش از پیش، صحنه تنش‌هایی خونین بوده که دلایل مذهبی، تباری و سیاسی دلیل اصلی آنها بوده‌اند.

هزاره‌ها و به طور کلی شیعه‌مذهب‌های جمهوری اسلامی پاکستان بارها هدف حملات گروه‌های افراطی قرار گرفته‌اند. در بهمن ماه گذشته ۹۰ نفر از شیعیان هزاره در انفجاری بزرگ در کویته کشته شدند. در پی آن هزاران نفر برای چندین روز دست به راه‌پیمایی و اعتراض زدند. بسیاری از این انفجارها پس از آن رخ می‌دهد که مهاجمان با آتش گشودن یا به شکل‌های مختلف از سد نیروهای امنیتی مراقب گردهمایی شیعیان می‌گذرند.

در تازه‌ترین انتخابات پاکستان، که امنیت یکی از مهم‌ترین موارد گفت‌وگو و بحث کارزار آن بود، حزب مسلم‌لیگ به رهبری نواز شریف، از چهره‌های سرشناس سیاسی پاکستان، به پیروزی رسید. او پیشتر نیز نخست‌وزیر پاکستان بود.

دولت جدید تنها دو هفته پیش سوگند یاد کرده و به روی کار آمده، ولی در همین اندک زمان نیز ادامه خشونت‌ها در پاکستان جان ده‌ها شهروند آن کشور را گرفته است.

انفجارهای نهم تیر ماه نیز درحالی رخ داد که نواز شریف و دیوید کامرون نخست‌وزیران پاکستان و بریتانیا مشغول دیدار و گفت‌وگو بودند.

دیلی نیوز پاکستان از قول شریف نوشته است که او طی این دیدار، پاکستان را قربانی نخست «جنگ علیه تروریسم» نامیده است.
XS
SM
MD
LG