لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

رای دادگاه پاکستان به‌سود «بازماندگان سپاه اسکندر مقدونی»


مردمان کالاش در جشن بهاره
مردمان کالاش در جشن بهاره

چند هزار نفر از شهروندان پاکستان که خود را بازماندگان سپاه اسکندر مقدونی می‌دانند، موفق شده‌اند رای دادگاهی در آن کشور را، برای آن‌که در سرشماری به‌عنوان یک گروه قومی و دینی مستقل شناخته شوند، کسب کنند.

جمعیتی در حدود چهار تا شش هزار نفر از مردمان «کالاش» که در مناطق کوهستانی پاکستان، در مرز افغانستان زندگی می‌کنند، تباری منحصر‌به‌فرد هستند که به زبانی از گویش‌های هندوایرانی سخن می‌گویند و باورهایی متفاوت از باورهای باقی‌مانده در منطقه دارند.

کالاش‌ها موفق شده‌اند در پرونده‌ای که در پاکستان سر و صدای نسبتا زیادی به‌پا کرده، رای دادگاه را به عنوان قومی مستقل از نظر دینی و قومی در سرشماری آن کشور کسب کنند.

طی دو دهه گذشته این نخستین بار است که سرشماری صورت می‌گیرد. سرشماری‌های پیشین به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از گروه‌های افراطی به فرجام نرسیده بود.

سرشماری‌های پاکستان، بر اساس قوانین آن کشور، شهروندان و خانواده‌ها را به باورمندان «اسلام»، «مسیحیت» و «هندو» تقسیم می‌کند.

اما کالاش‌ها که باورهای خود را جدا از این سه باور دینی عمده در پاکستان می‌دانند، آن‌طور که لوکه رحمت، یکی از اعضای این قوم در کوه‌های پاکستان به خبرگزاری آلمان می‌گوید «به حال خود رها شده بودند».

چند هزار نفری که معتقدند بازماندگان اسکند مقدونی هستند، نیز شکایتی را در دادگاه محلی، در منطقه‌ای در شمال‌غرب پاکستان، مطرح کردند.

دادگاه نیز در ۱۵ فرودین ماه به نفع کالاش‌ها رای داد و از مقام‌های پاکستان خواست آن‌ها را در سرشماری جدید، در یک دسته‌بندی جدا از دسته‌های موجود قرار دهند.

بنا بر تحقیقات موجود کالاش‌ها از مردم «دارد» هستند که در جاهای دیگری از منطقه، مانند جامو و کشمیر در هند نیز سکونت دارند. زبان داردها در گروه هندوایرانی قرار دارد و زبان کالاش‌ها نیز بخشی از خانواده داردی محسوب می‌شود. باور ساکنان نورستان افغانستان، منطقه‌ای در همسایگی کالاش‌های پاکستان نیز زمانی از قرابت زیادی با مردم کالاش برخوردار بود. اما در پایان سده نوزدهم دین بسیاری از نورستانی‌هایی به اسلام تغییر پیدا کرد.

در مورد باورهای مردم کالاش تحقیقاتی انجام گرفته و در آن می‌توان تاثیراتی از باورهای کهن منطقه و کیش‌های کهن آریایی مانند ودایی را یافت. کیش‌های کهن آریایی عمدتا به پیش از گرایش گسترده به آیین هندو و زرتشت باز می‌گردد و بین اقوام هندوایرانی، رواج داشت.

در مورد اعتقادات مردم کالاش به این‌که بازمانده اسکندر مقدونی هستند، نیز آزمایش‌های دی‌ان‌ای صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG