لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

شبه‌نظامیان پاکستانی ده‌ها مرد را «در بازار تریاک» گروگان گرفتند


دولت پاکستان کنترل چندانی بر بسیاری از مناطق شمال‌غرب آن کشور ندارد؛ بنا بر گزارش‌ها گروهی از ریش‌سفیدان محلی مشغول مذاکره با گروگان‌گیرها هستند
دولت پاکستان کنترل چندانی بر بسیاری از مناطق شمال‌غرب آن کشور ندارد؛ بنا بر گزارش‌ها گروهی از ریش‌سفیدان محلی مشغول مذاکره با گروگان‌گیرها هستند
به گفته مقام‌های پاکستانی، شبه‌نطامیانی که «گمان می‌رود عضو طالبان باشند» با حمله به یک «تجمع» در روستایی در شمال‌غرب آن کشور ده‌ها مرد روستانشین را به گروگان گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز ۲۴ فروردین، از قول مقام‌های رسمی پاکستان گفته است ساکنان روستایی که به آن حمله شده است، از هواداران دولت مرکزی در اسلام‌آباد به شمار می‌روند.

رویترز به نقل از سه مقام محلی می‌گوید این «صد نفر» از تجمعی در منطقه‌ای دورافتاده در قبیله‌نشین‌های مرز اورکزی و خیبر به گروگان گرفته شده‌اند. اما پس از آن «چهل» نفر از مردان آزاد شده‌اند.

روزنامه «داون» پاکستان شمار گروگان‌گرفته‌شدگان را ۴۰ نفر عنوان کرده است و با اشاره به گفته منابع مطلع می‌گوید این افراد در یک «بازار بزرگ تریاک و حشیش» جمع شده بودند.

«داون» محل نگهداری این افراد را نیز منطقه‌ خیبر، در نزدیکی مرز افغانسان عنوان کرده است.

به گزارش همین روزنامه شبه‌نظامیان «صدها کیلو حشیش و تریاک را نیز با خود برده‌اند».

این روزنامه نیز با اشاره به برخی دیگر گزارش‌ها شمار گروگان‌گرفته‌شدگان را «صد نفر» عنوان کرده است.

رویترز در عین حال می‌گوید گروهی از ریش‌سفیدان محلی مشغول گفت‌وگو با شبه‌نظامیان هستند.

یک منبع دیگر نیز به این خبرگزاری گفته است نیروهای انتظامی در حال جست‌وجوی منطقه به دنبال روستانشین‌ها هستند.

دولت پاکستان و طالبات در حال حاضر مشغول انجام گفت‌وگوهای صلح هستند و میان دو طرف از ماه گذشته میلادی تا دهم آوریل (سه روز پیش) آتش‌بس نیز برقرار شده بود.

جنبش طالبان گروه‌های گوناگونی از شبه‌نظامیان عمدتا فعال در مناطق قبیله‌نشین پاکستان هستند.

بنا بر گزارش‌ها در بسیاری از نقاط شمال‌غرب آن کشور، عشیره‌ها و روستا‌نشین‌ها گروه‌های دفاعی (لشکر) در برابر شبه‌نظامیان تشکیل داده‌اند.

هسته مرکزی طالبان هنوز در مورد ماجرای گروگان‌گیری واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG