لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

نخستین گروه از زندانیان فلسطینی در اسرائیل آزاد می‌شوند


قرار است ۱۰۴ زندانی فلسطینی، طی چهار مرحله آزاد شوند
قرار است ۱۰۴ زندانی فلسطینی، طی چهار مرحله آزاد شوند
دولت اسرائیل همزمان با آغاز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود، نخستین گروه از زندانیان فلسطینی را آزاد می‌کند.

گفت‌وگوهای صلح که با میانجیگری آمریکا، دور تازه‌ای از آن آغاز شده، از روز چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند و مقام‌ها برای دومین بار طی دو هفته دیدار خواهند کرد.

اسرائیل شامگاه ۲۰ مرداد اعلام کرد نخستین گروه از زندانیانی که آزاد می‌شوند ۲۶ نفرند که کمی بیشتر از نیمی از آنها از غره و مابقی اهل کرانه باختری رود اردن هستند.

نام این افراد بامداد روز دوشنبه در وب‌سایت «خدمات زندان‌های اسرائیل» اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اکثر این افراد به‌ جرم «قتل» در زندان بودند. از این ۲۶ نفر به جز یکی بقیه تا سال ۱۹۹۴ بازداشت شده بودند؛ در نتیجه زمان بازداشت آن‌ها به دست‌کم ۲۰ سال گذشته باز می‌گردد.

قرار است ۱۰۴ زندانی فلسطینی، طی چهار مرحله آزاد شوند.

آزادی زندانیان فلسطینی با مخالفت‌هایی در اسرائیل روبه‌رو شده است، اما گفته می‌شود واشینگتن آن را برای اعتمادسازی لازم می‌داند.

از سوی دیگر تل‌آویو تصمیم گرفته است واحدهای مسکونی بیشتری در شهرک‌های اسرائیلی بسازد.

وزیر مسکن اسرائیل روز گذشته اعلام کرد ساخت نزدیک به ۱۲۰۰ واحد مسکونی جدید تصویب شده است که نزدیک به ۸۰۰ دستگاه از آنها در بیت‌المقدس شرقی و مابقی در کرانه باختری ساخته خواهد شد.

این موضوع با واکنش طرف فلسطینی روبه‌رو شده است.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات صلح گفته است که هدف دولت بنیامین نتانیاهو «ضربه زدن» به این مذاکرات است.

آقای عریقات می‌گوید فلسطینی‌ها مصمم هستند به تلاش‌های اخیر برای پیشرفت مذاکرات، فرصت دهند و از اسرائیل هم می خواهند همین کار را بکند.

گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از هفتم مرداد ماه با دیداری در واشینگتن میان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تسیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد اسرائیلی و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، از سر گرفته شده است.

آقای کری یک روز پس از آن گفت هدف مذاکرات رسیدن به پیمان نهایی صلح بین دو طرف در ۹ ماه است.

دو روز پیش از این دیدار بود که دولت اسرائیل تصمیم گرفت یکصد و چهار زندانی امنیتی فلسطینی را که بیش از بیست سال است در زندان اسرائیل نگه‌داری می‌شوند، آزاد کند.

با این حال اسرائیل به قطع کامل ساخت‌وسازها در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، که از پیش‌شرط‌های چند ساله فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات به شمار می‌رفته، تعهدی نداده است.
XS
SM
MD
LG