لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

صاحب گذرنامه پیداشده در حملات پاریس «از پناهجویان سوری» است


اعضای پلیس جنایی فرانسه در محل یکی از تیراندازی‌های حملات پاریس
اعضای پلیس جنایی فرانسه در محل یکی از تیراندازی‌های حملات پاریس

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت کشور صربستان روز یک‌شنبه ۲۴ آبان خبر داد که دارنده یکی از گذرنامه‌هایی که در کنار جسد یکی از مهاجمان حملات پاریس یافت شده به تازگی در صربستان درخواست پناهندگی کرده‌بود.

به گفته وزارت کشور صربستان، صاحب این گذرنامه سوری از پناهجویانی بوده که روز هفتم اکتبر در صربستان درخواست پناهندگی کرده‌است.

پیشتر گزارش شده بود که نیروهای پلیس دو گذرنامه مصری و سوری را در محل حملات روز جمعه در پاریس پیدا کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به تحقیقات در پاریس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «یک فرض بسیار قوی این است که پاسپورت‌های به دست آمده در حملات روز جمعه تقلبی‌اند.»

در همین حال، یونان نیز گفته‌است یکی از گذرنامه‌های پیدا شده کنار جسد مهاجمان پاریس متعلق به کسی‌ است که خود را به عنوان پناهجو به آن کشور معرفی کرده و وارد اروپا شده بود.

پلیس یونان تأیید کرده است که درخواست‌هایی برای تطابق مشخصات دو مظنون از سوی پلیس فرانسه دریافت کرده است.

یش از این گروه‌های مختلف در کشورهای غربی نسبت به حضور افراد مرتبط با «حکومت اسلامی» (داعش) در میان پناهجویان راهی اروپا و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

در پی شش حمله جمعه شب در پاریس، تا کنون ۱۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ۳۵۲ نفر زخمی شده‌اند که از این میان دست‌کم ۹۹ نفر در شرایط وخیمی قرار دارند.

مرگبارترین حملات به سالن کنسرت باتاکلان که دست‌کم ۸۰ کشته برجای گذاشته، انجام شده است. علاوه بر شهروندان فرانسوی، شهروندانی از دیگر کشورهای جهان، از مکزیک و ایالات متحده تا کشورهای اروپایی یا تونس و الجزایر در میان قربانیان حملات مرگبار پاریس هستند.

این حملات، بدترین از این دست در فرانسه، از زمان پایان جنگ دوم جهانی توصیف شده است.

حکومت خودخوانده اسلامی، مسئولیت حملات را بر عهده گرفته است.

چندین بازداشت در ارتباط با حملات پاریس

نیروهای پلیس در فرانسه و بلژیک، شماری از مظنونان در رابطه با حملات مرگبار در پاریس را بازداشت کرده‌ و بنا بر گزارش‌ها هویت برخی از مهاجمان شناسایی و نام یکی از آنها نیز اعلام شده است.

ژان پیر ژرژ شهردار شهر شارتر، و عضو پارلمان فرانسه در صفحه فیس بوک خود هویت یکی از مهاجمان انتحاری را اعلام کرده است؛ اسماعیل عمر مصطفی (یا: عمر اسماعیل مصطفی) که دست‌کم تا سال ۲۰۱۲ ساکن شارتر، در تقریبا ۹۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس، بوده است.

همزمان گزارش‌هایی از بازداشت‌هایی در بلژیک و فرانسه منتشر شده است.

یک مقام اطلاعاتی غربی که نامش فاش نشده به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است چند حمله به خانه‌هایی در بلژیک شده که دست‌کم یک مورد از آنها با حملات جمعه شب پاریس در ارتباط است. حملات دیگری به محل سکونت افرادی شده که سازمان‌های امنیتی بلژیک از قبل آنها را تحت نظر داشته‌اند. این منبع خبری به شبکه سی‌ان‌ان گفته است برخی از مهاجمان پاریس برای نیروهای امنیتی بلژیک چهره‌های شناخته‌شده‌ای بودند.

سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک ۲۳ آبان ماه بازداشت چند نفر را در خاک آن کشور تائید کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در حمله نیروهای پلیس به خانه‌هایی در ۱۳۰ کیلومتری شرق پاریس، «دو مظنون بازداشت شده‌اند».

این خبرگزاری در عین حال می‌گوید پدر و برادر یکی از مهاجمان انتحاری بازداشت شده‌اند.

تحقیقاتی نیز در جریان است در مورد خودروی پیدا شده در کنار سالن کنسرت باتاکلان، که یک شهروند فرانسوی ساکن بلژیک آن را اجاره کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از فرانسوا مولن، دادستان فرانسه، شخصی که خودرو را اجاره کرده بود همراه دو شهروند بلژیکی در مرز بلژیک و فرانسه «بازداشت شده‌اند».

آقای مولن همچنین گفت یکی از مهاجمان که در پاریس کشته شده، شهروندی فرانسوی، ساکن کورکورون در حومه‌ی جنوبی پایتخت بوده است.

به گفته دادستان فرانسه این فرد سابقه جنایی دارد و از سال ۲۰۱۰ نیز عقاید افراطی پیدا کرده، اما هرگز با اتهام‌هایی در ارتباط با تروریسم روبه‌رو نبوده است.

حملات خونبار، پاریس را در شوک فرو برد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00

گزارش ویدئویی رادیو فردا از حملات پاریس

XS
SM
MD
LG