لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

واکنش نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به حملات پاریس


تصویر، گروهی از نامزدهای جمهوری‌خواه را در مناظره‌ای در سپتامبر گذشته نشان می‌دهد
تصویر، گروهی از نامزدهای جمهوری‌خواه را در مناظره‌ای در سپتامبر گذشته نشان می‌دهد

نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، طی هفته‌های گذشته و از زمان آغاز کارزار اولیه انتخابات، بارها از سیاست‌های داخلی و خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده‌اند.

در پی حملات مرگبار پاریس نیز آنها به انتقاد از سیاست‌های خارجی باراک اوباما، و آنچه «موضوع‌گیری ضعیف» دولت او در قبال «حکومت اسلامی» می‌نامند، روی آورده‌اند.

دانلد ترامپ که هنوز در اغلب نظرسنجی‌ها مقام اول را میان نامزدهای جمهوری‌خواه دارد، با سرزنش اوباما، گفت که او مردم آمریکا را در خصوص خطرات واقعی «داعش» گمراه کرده است.

ترامپ نوشت: «تنها چند ساعت قبل از حمله پاریس، پرزیدنت اوباما گفته بود که داعش رو به تحلیل می‌رود.»

منظور ترامپ مصاحبه ای شبکه ای‌بی‌سی آمریکا است که چند ساعت قبل از این حمله پخش شد و در آن اوباما گفته بود ما داعش را محاصره کرده ایم، اما منظور او این بود که داعش سرزمین‌های تازه‌ای را در عراق تصرف نکرده است.

اوباما همچنین از سختی‌های مقابله با گروهی مثل داعش که از روش‌های سنتی ارتشی استفاده می کنند حرف زده بود. ترامپ در تویت دیگری نوشت که «ما به رهبری سرسخت‌تر و باهوش تری نیاز داریم.»

دکتر بن کارسون، جراح مغز، که همراه با ترامپ در نظرسنجی‌ها در صدر جدول قرار دارد، در توئیتر خواست که برای مردم پاریس دعا شود. او گفت که فکر و دعای من با مردم پاریس است که هدف حمله قرار گرفته‌اند.

تد کروز، سناتور اهل تکزاس و دیگر نماینده جمهوری‌خواهان، گفت که آمریکا باید قبول کند حملات هوایی به داعش تلفات انسانی خواهد داشت. کروز گفت: «ما باید همین حالا بپذیریم که دشمن ما «خشونت‌گرایان افراطی» نیستند بلکه «اسلام‌گرایان افراطی»اند که علیه ما اعلام جهاد کرده‌اند. ما با آرامش و تحمل به جایی نخواهیم رسید. [حکومت اسلامی]، که هیچ احترامی برای جان بی‌گناهان قائل نیست، با حملات محدود هوایی با این قصد که هیچ تلفات غیرنظامی رخ ندهد، از بین نخواهد رفت.»

لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی نیز در توئیترش نوشت: این حمله فقط یک حمله به مردم پاریس نبود، بلکه حمله‌ای به نجابت انسانی و همه ارزش‌های ماست.

فرماندار سابق ایالت فلوریدا، جب بوش هم اعلام کرد که حمله پاریس، «بخشی از یک تلاش سازماندهی‌شده برای تخریب تمدن غرب» است.

او گفته است که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، بالافاصله به نیروهای گروه حکومت اسلامی حمله خواهد کرد.

ریک سنتروم، سناتور ایالت پنسیلوانیا گفت که آمریکا نشسته و با داعش جنگ لفظی می کند. اما آنها با آمریکا می‌جنگند و پیروز می‌شوند.

اما جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو به بخشی از پیمان آتلانتیک شمالی که آمریکا هم عضو آن است پرداخته و گفته همانطور که بعد از حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱، فرانسه با ما برای جنگ با طالبان همراه شد، حالا ما هم باید با آنها همراه شویم. ماده ۵ قرارداد ناتو می‌گوید که حمله به خاک یکی از کشورهای متحد، حمله به همه این کشورها محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG