لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

بحران عراق؛ موضوع گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا در پاریس


ارتش عراق در بسیاری از نقاط شمالی و مرکزی آن کشور نتوانسته است در برابر شورشیان مقاومت کند و مجبور به عقب‌نشینی شده است
ارتش عراق در بسیاری از نقاط شمالی و مرکزی آن کشور نتوانسته است در برابر شورشیان مقاومت کند و مجبور به عقب‌نشینی شده است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه چهارم تیر ماه، با مقام‌های اسرائیل، عربستان سعودی، اردن و دیگر کشورهای جهان در پاریس دیدار کرده و قرار است درباره بحران عراق رایزنی و گفت‌وگو کند.

تازه‌ترین تلاش‌های ایالات متحده برای کمک به حل بحران عراق در حالی است که شورشیان افراطی داعش و شبه‌نظامیان سنی، بخش‌های بزرگی از پنج استان آن کشور را در کنترل خود گرفته‌اند.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، یک روز پیش از آغاز دیدارهای پاریس با تشکیل «دولت نجات ملی» که به طور عمده‌ای خواست رهبران سنی آن کشور است، مخالفت کرد.

نخست‌وزیر عراق به تلاش برای ماندن در قدرت تاکید کرده و دولت نجات ملی را حرکتی برای «نابودی تجربه دمکراسی» نامیده است.

این مقام عالی‌رتبه عراقی در داخل و خارج با اتهام‌ فرقه‌گرایی به سود شیعیان روبه‌رو است.

از سوی دیگر آقای مالکی می‌گوید از تلاش برای تشکیل کابینه جدید طی یک هفته، حمایت می‌کند.

این موضوع خود با استقبال واشینگتن روبه‌رو شده است؛ جان کری می‌گوید مالکی «درصدد است روند قانونی تشکیل دولت را پیش ببرد».

کری در عین حال روز چهارشنبه به کشورهای خاورميانه درباره اقدام نظامی در عراق هشدار داد و گفت که دخالت آنها ممکن است تنش‌های قومی فعلی در اين کشور را تشديد کند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال می‌گوید وزیر خارجه آمریکا قصد دارد کشورهای مهم عربی منطقه را متقاعد کند از استراتژی عراق برای دور کردن قبایل سنی و مبارزان آنها از هم‌پیمانی تاکتیکی‌شان با شورشیان افراطی، حمایت کنند.

به گفته این روزنامه آمریکا قصد دارد طرحی را اجرا کند که شباهت‌هایی به طرح سال ۲۰۰۷ میلادی -زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش- دارد و آن حمایت از مبارزان قبیله‌ای و عشیره‌ای است که علیه افراطیون برخیزند.

طرح سال ۲۰۰۷ میلادی (به انگلیسی: پسران عراق) به «شوراهای بیداری» نیز شهره است و به شورشیانی کمک می‌کرد که خود به جنگ با القاعده برخواستند.

این طرح عملا پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق و در دولت نوری مالکی متوقف شد، اما وال‌استریت‌جورنال می‌گوید، اکنون تلاش‌هایی برای شکل‌گیری بخش‌هایی از آن دوباره آغاز شده است.

جان کری برای سفر به پاریس، به دلیل اعتصاب در فرودگاه بروکسل، عصر چهارشنبه سوار قطار شد.

XS
SM
MD
LG