لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

مخالفان ازدواج همجنسگرایان در پاریس به خیابان‌ها آمدند


تظاهرکنندگان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند
تظاهرکنندگان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند
بر اساس برآورد پلیس فرانسه ۱۵۰ هزار نفر از مخالفان و معترضان به لایحه‌ای که به همجنس‌گرایان اجازه ازدواج می‌دهد، روز یک‌شنبه پنجم خرداد ماه در پاریس تجمع کردند.

این تظاهرات، از ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد و بخشی از اعتراض‌ها به این لایحه است که در ماه‌های گذشته و در پی تلاش برای تصویب آن سابقه داشته است.

تظاهرکنندگان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند. برخی خبرگزاری‌ها تعداد تظاهرکنندگان را «صدها هزار نفر» عنوان کرده‌اند.

رهبر حزب محافظه‌کار و رهبر حزب تندروی دست راستی فرانسه نیز در این راه‌پیمایی شرکت داشتند.

درگیری‌هایی کوچک نیز در پایان این تظاهرات میان گروهی از معترضان و پلیس پاریس رخ داد که به گزارش پلیس عده‌ای در پی آن بازداشت شدند.

حق ازدواج همجنس‌گرایان روز هجدهم ماه مه و پس از چهار ماه کشمکش سیاسی و اجتماعی در مورد آن در پارلمان فرانسه به رای گذاشته شد. با ۳۳۱ نفر موافق و ۲۲۵ نفر مخالف تصویب و هفته گذشته لازم‌الاجرا شد. قرار است در چهارشنبه پیش رو، نخستین ازدواج رسمی همجنس‌گرایان در فرانسه صورت گیرد. این لایحه در عین حال به زوج‌های همجنس‌گرا اجازه می‌دهد تا فرزندخوانده بپذیرند.

اعتراضات به این لایحه در حالی که گفته می‌شود شهروندان فرانسوی در مورد آن تفاوت فکری عمیقی دارند، شکل کم‌سابقه‌ای به خود گرفته‌ است. هفته گذشته یک مورخ دست‌راستی فرانسوی در اعتراض به تصویب این لایحه، با شکلیک گلوله به خود در کلیسای نوتردام خودکشی کرد. خودکشی با تفنگ در این کلیسا بی‌سابقه بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس آماری که روز یک‌شنبه منتشر شد ۵۳ درصد با این لایحه موافقند و ۷۲ درصد از شرکت‌گنندگان در آن نیز معتقدند تظاهرات و راه‌پیمایی علیه آن باید متوقف شود.

مخالفان و موافقان ازدواج همجنس‌گرایان، در کشورهایی که این موضوع می‌تواند آزادانه به بحث گذاشته شود، به موارد گوناگونی در تایید دلایل خود اشاره کرده‌اند.

مخالفان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان و پذیرفتن فرزند‌خوانده از سوی آنها، از جمله می‌گویند این عمل بنیادهای یک «خانواده معمولی» یا «سنتی» را سست می‌کند. موافقان از سوی دیگر، از جمله معتقدند این لایحه به همجنسگرایان اجازه می‌دهد تا در زندگی مشترک خود از همان قوانین مدنی و مالکیتی برخوردار شوند که زوج‌های دیگر از آن بهره‌مندند؛ مانند قوانین ارث، شراکت در اموال، بیمه مشترک و نظیر آن.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در شرایط فعلی فرانسه، مجموعه‌ای از نارضایتی‌هایی مانند افزایش نرخ بیکاری و بحران اقتصادی به اعتراضات دامن زده و در تظاهراتی مانند تظاهرات روز یک‌شنبه نمایان شده است.

بنا بر آمار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در میان شهروندان آن کشور با اندیشه‌ها و خواستگاه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی با محبوبیت بسیار پایینی روبه‌روست.

پیش از فرانسه حق ازدواج در دانمارک، نیوزلند، سوئد، کانادا و چند کشور دیگر جهان به همجنسگرایان داده شد. فرانسه چهاردهمین کشوری‌ست که چنین قانونی را به اجرا می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG