لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۲

مایک پنس: هرگز اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود


معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان یک سخنرانی در جمع «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» تاکید کرده‌است، دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، «هرگز اجازه نخواهد داد» که ایران به سوی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای برود.

مایک پنس در سخنرانی هفتم اسفند ماه خود ایران را متهم کرد که برای مدتی طولانی برای «عوامل تروریستی مورد حمایت خود در جاهایی مانند لبنان، سوریه و غزه، پول و جنگ‌افزار فرستاده‌‌است».

او سپس با اشاره به دولت پیشین آمریکا، توافقات صورت‌گرفته و آن‌چه «افزایش منابع ایران در راستای تلاش‌های» تحریک‌آمیز در خاورمیانه توصیف کرده، تاکید کرده است «بگذارید روشن بگویم: رئیس‌جمهوری ترامپ، هرگز اجازه نخواهد داد تا ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای مسلح شود و این تعهد خلل‌ناپذیر ما به شما و به جهان است».

مایک پنس می‌گوید «ما به آیت‌الله‌های ایران گفتیم که باید نگاهی به تقویم بیاندازند؛ رئیس‌جمهوری جدیدی به کاخ سفید آمده‌است».

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر نیز سخنانی در انتقاد از «توافق اتمی» مطرح کرده و «هشدارهایی» در مورد «رفتارهای ایران» داده بود. از جمله در میانه بهمن ماه، مجددا توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی وحشتناک» توصیف کرد که آقای دونالد ترامپ «در حال ارزیابی آن است» و به ایران هشدار داد، در «جدیّت» رئیس‌جمهور تازه آمریکا تردید نکند.

او در سخنرانی خود در جمع «یهودیان جمهوری‌خواه» سخنی از لغو توافق اتمی به میان نیاورده‌است.

دولت دونالد ترامپ و شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه که در کنگره ایالات متحده صاحب اکثریت هستند، اقدامات و طرح‌هایی را مطرح کرده‌اند که افزایش تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران را مد نظر دارند.

برنامه اتمی ایران در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به تحریم‌ها و اقدامات بین‌المللی انجامید که مقام‌های پیشین ایالات متحده آن را «انزوای بی‌سابقه» تهران توصیف کرده بودند. با وجود این‌ها در نهایت میان ایران و شش قدرت جهانی، از جمله آمریکا توافقی شکل گرفت که به محدودیت برنامه اتمی ایران انجامید و توافق‌های هسته‌ای را برچید.

تهران چه پیش از گفت‌وگوها و چه در حال حاضر تاکید کرده قصد تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد. مقام‌های ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، «نرمش» از سوی آمریکا در دوره باراک اوباما را رد کرده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در ۱۹ بهمن ماه گفته بود «چرا [باید از دولت پیشین متشکر باشیم]؟... او بود که تحریم‌های فلج‌کننده برای ملت ایران آورد».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و مقام‌های دولت او، بارها از توافق اتمی دفاع کرده و آقای اوباما می‌گوید این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

جمهوری‌خواهان آمریکا از زمان مذاکرات تا پس از توافق هسته‌ای، همواره از آن انتقاد کرده‌اند. به گفته شماری از منتقدان، مانند نخست‌وزیر اسرائیل، توافق اتمی جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد. منتقدان توافق اتمی در عین‌حال می‌گویند این توافق در اختیار حکومتی که آمریکا آن را «مهم‌ترین دولت حامی تروریسم» می‌نامد، پول و منابع مالی می‌گذارد. ایران در سال‌های گذشته در صدر فهرست وزارت خارجه آمریکا در «حمایت دولتی از تروریسم» قرار داشته؛ مقام‌های ایرانی همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

با وجود ستایش باراک اوباما از توافق اتمی به عنوان «توافقی تاریخی»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در زمان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن، «برجام» را «بدترین» توافقی که دیده، توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG