لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

مایک پنس «لابی‌گران را از کمیته انتقال قدرت دونالد ترامپ کنار گذاشت»


مایک پنس
مایک پنس

منابع مطلع روز سه شنبه به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفتند افراد لابی‌گر از کمیته انتقال قدرت دونالد ترامپ «تصفیه شده‌اند».

کنار گذاشتن لابی‌گران یکی از اولین تصمیم‌های مایک پنس، معاون رئیس جمهور منتخب از زمانی است که مسئولیت انتخاب اعضای دولت آینده دونالد ترامپ به او محول شد.

یک منبع مطلع افزوده است این کار «از دیدگاه دونالد ترامپ نشانه مثبتی در مورد ترکیب و ساختار دولت آینده او است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

غروب سه شنبه، مایک پنس با امضای یک یادداشت تفاهم، رسما هدایت کمیته انتقال قدرت را به عهده گرفت. قبل از آقای پنس، کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی، چند ماهی این مسئولیت را بر عهده داشت ولی هفته پیش آقای ترامپ او را برکنار کرد.

به نظر می‌رسد تغییرات، روند مذاکرات و هماهنگی بین تیم دونالد ترامپ و دولت باراک اوباما برای انتقال قدرت را کند کرده است؛ یک سخنگوی کاخ سفید به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت دولت اومابا قبل از انتقالِ اطلاعاتِ نهادهای دولتی به کمیته انتقال قدرت رئیس جمهور منتخب، منتظر دریافت اسناد نهایی است که طبق قانون باید به کاخ سفید تحویل داده شوند.

مایک پنس پس از پذیرش مسئولیت تازه، هنوز موضع‌گیری نکرده و از دادن پاسخ به سئولات خبرنگاران نیز پرهیز کرده است.

یک منبع مطلع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است جناح‌های مختلف در اردوی ترامپ «بر سر قدرت در حال جنگ هستند». به گفته این منبع که نامش فاش نشده «در حال حاضر این تشکیلات قادر به کار نیست». دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب، خود در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته بود نقل‌وانتقالات و کار انتخاب اعضای کابینه، پیشرفت روان و مناسبی دارد.

بنا بر گزارش‌ها اکثریت افرادی که توسط کریس کریستی به عضویت کمیته انتقال قدرت درآمده بودند، لابی گران حرفه ای، دیوانسالاران قدیمی، چهره‌های دانشگاهی و وکلای شرکت‌های مالی و اقتصادی بزرگ بودند. از قرار، این ترکیب دونالد ترامپ را متعجب کرده بود. یکی از وعده‌ها و شعارهای اصلی او در جریان کارزار انتخاباتی «خشک کردن باتلاق» در واشینگتن بود که اشاره‌ای به کاستن از نفوذ محافل و موسسات قدرتمند در تصمیم‌گیری‌های دولتی قلمداد می‌شود.

گروهی از منتقدان دونالد ترامپ نیز در مورد ترکیب کمیته انتقال قدرت و نامزدهای مقام‌های مهم دولتی هشدار داده بودند. سناتور الیزابت وارن، از سناتورهای ارشد حزب دمکرات، روز سه شنبه از دونالد ترامپ خواست ۲۰ تن از اعضای این کمیته را که با مراکز مالی و شرکت‌های اقتصادی بزرگ روابط نزدیکی دارند تغییر دهد.

سناتور وارن در بیانیه خود نوشت «اگر این تغییر را نپذیرید در چهار سال آینده در تک‌تک تصمیمات با شما مخالفت خواهم کرد. از حقوق میلیون‌ها آمریکایی که از آنها حمایت نخواهید کرد، دفاع خواهم کرد. تمامی اقدامات شما را زیر نظر خواهم گرفت و هر روز به مردم آمریکا یادآوری خواهم کرد که چگونه با عملکرد خود به آنها پشت کرده‌اید».

یکی از کسانی که روز سه شنبه از کمیته انتقال قدرت دونالد ترامپ کناره گیری کرد مایک راجرز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و از سیاستمداران شناخته‌شده در زمینه امنیت ملی بود. روزنامه وال‌استریت‌جورنال گزارش داده که فرانک گفنی، از مقام‌های سابق وزارت دفاع در دوره ریاست جمهوری ریگان، برای کمک به حوزه امنیت ملی به ترکیب جدید تیم انتقالی دونالد ترامپ «دعوت شده است».

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی در نتیجه تغییراتی که توسط مایک پنس در این کمیته ایجاد شده عملا ترکیب قبلی که کریس کریستی آنها را برگزیده بود «کاملا به هم ریخته است».

به نظر می رسد این تغییرات واکنش دونالد ترامپ به گزارش‌ها و انتقاداتی است که در روزهای گذشته در مورد حضور نیرومند لابی‌گران و افراد وابسته به مراکز مالی در تیم انتقالی او منتشر شده بود.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، دو ماه دیگر هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG