لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

پنتاگون: تعهد آمریکا به «ناتو» خلل‌ناپذیر است


جیمز متیس در وسط تصویر در مراسم تحلیف دونالد ترامپ
جیمز متیس در وسط تصویر در مراسم تحلیف دونالد ترامپ

نخستین هفته کاری وزیر دفاع جدید ایالات متحده در حالی آغاز شد که او با هم‌تای بریتانیایی خود و دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، تلفنی گفت‌وگو، و بر «تعهد خلل‌ناپذیر» به ناتو و «اهمیت بی‌بدیل» اروپا در دفاع از «ارزش‌های مشترک» تاکید کرد.

جیمز متیس، چهارم بهمن ماه (به‌وقت آمریکا) با ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، گفت‌وگو کرد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، وزیر دفاع و دبیر کل ناتو، در این گفت‌وگوی تلفنی «در مورد اهمیت ارزش‌های مشترک [میان ایالات متحده و اروپا] صحبت کرده‌اند و وزیر دفاع [آمریکا] تاکید کرد، وقتی پای اتحاد برای دفاع از این ارزش‌ها در میان باشد، ایالات متحده همواره نخست در اروپا به‌دنبال چنین متحدی می‌گردد».

متیس، روز دوشنبه، با همتای بریتانیایی خود، نیز گفت‌وگو کرده و تاکید کرده‌است که واشینگتن به پیمان آتلانتیک شمالی، «تعهدی خلل‌ناپذیر» دارد.

وزیر دفاع ایالات متحده و استولتنبرگ وعده داده‌اند در ماه‌های پیش‌رو به مشاوره ادامه داده و در جریان گردهمایی وزرای دفاع ناتو در ماه فوریه، رو در رو به دیدار و گفت‌وگو بنشینند.

متیس با وزیر دفاع کانادا نیز، در آغاز نخستین هفته کاری خود، گفت‌وگو کرده‌است.

پیش از این رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز، چاپ لندن، «پیمان آتلانتیک شمالی» را در کوتاهی از اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، سازمانی «از کار افتاده» توصیف کرده بود؛ در عین حال که افزوده بود این پیمان «همچنان اهمیت بسیار زیادی» برای او دارد. دونالد ترامپ، دیگربار، از اعضای «ناتو» انتقاد کرده بود، که هزینه کافی برای فعالیت‌های این سازمان پرداخت نمی‌کنند، و بیشتر این هزینه بر دوش ایالات متحده است.⇦​بیشتر بخوانید

اندکی نگذشت که وزیر خارجه آلمان اظهار داشت با هم‌تایان خود در کشورهای عضو ناتو گفت‌وگو کرده و آن‌ها، از توصیف ناتو به عنوان سازمانی «فرسوده» از سوی آقای ترامپ -که در آن زمان هنوز هدایت دولت را دست نگرفته بود- دچار «تشویش» شده‌اند.⇦بیشتر بخوانید

پیمان آتلانتیک شمالی در آوریل سال ۱۹۴۹ در واشینگتن امضا شد. این پیمان در حال حاضر ۲۸ عضو دارد، که عمده آن‌ها علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی هستند. ترکیه از دیگر اعضای این پیمان است. شماری از کشورهای جهان نیز با ناتو همکاری می‌کنند.

جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ، زمانی فرماندهی تحول نظامی ناتو را بر عهده داشت.

XS
SM
MD
LG