لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

پنتاگون: کره شمالی تهدیدی رو به افزایش است


یکی از آزمایش‌های موشکی کره شمالی
یکی از آزمایش‌های موشکی کره شمالی
وزارت دفاع آمریکا در اسناد راهبردی تازه انتشار یافته خود می‌گوید کره شمالی به دلیل داشتن موشک‌های دوربرد و سلاح هسته‌ای تهدیدی رو به افزایش برای ایالات متحده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز ۱۴ اسفند، در این اسناد حکومت پیونگ‌یانگ «بسته و خودکامه» توصیف شده و آمده است که ارتش آمریکا حضور اساسی خود در منطقه را حفظ کرده و سرمایه‌گذاری بر دفاع موشکی را دنبال می‌کند.

نشریه‌ تخصصی «کوادرنیال دیفنس ریویو» از این اسناد راهبری نقل می‌کند که کره شمالی تهدیدی قابل توجه برای صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره، در منطقه شمال شرق آسیا و تهدیدی رو به رشد و مستقیم برای ایالات متحده است».

این اسناد بر همکاری نظامی و دفاعی میان ارتش آمریکا و ارتش کره جنوبی نیز تاکید دارد.

اسناد راهبردی تازه انتشار یافته به ایران هم نظر دارند و در بخشی از آن که خبرگزاری فرانسه به آن اشاره کرده، از آمادگی در برابر تهدید موشک‌های قاره‌پیما از سوی این کشور و کره شمالی سخن رفته است.

این اسناد در حالی منتشر می‌شوند که کره شمالی -تنها در روزهای اخیر- دست به انجام چندین آزمایش موشکی تازه زده است.

وزارت دفاع کره شمالی دو روز پیش از دو آزمایش تازه موشکی از سوی پیونگ‌یانگ خبر داده بود. هفته پیش نیز کره شمالی چهار موشک کوتاه‌برد آزمایش کرده بود.

همزمان کره جنوبی و ایالات متحده نیز طبق روال سالیانه خود مشغول انجام رزمایشی مشترک بوده‌اند.

طی سال‌های گذشته ایالات متحده از اهمیت منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام و افزایش حضور خود در آن سخن گفته بود. در بخشی از این تازه‌ترین اسناد نیز آمده است که آمریکا همچنان به توازن قوای خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه ادامه می‌دهد. آنچه به گفته این اسناد با هدف صلح و ثبات در منطقه که به‌طور چشم‌گیری در مرکز سیاست، اقتصاد و امنیت ایالات متحده قرار دارد، صورت می‌گیرد.

به گفته خبرگزاری فرانسه این اسناد پیش از بحران اخیر در اوکراین و شبه‌جزیره کریمه مدون شده بود.
XS
SM
MD
LG