لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

سخنگوی نیروهای مسلح ایران: رفتار ایران در آب‌های آزاد مطابق قوانین بین‌المللی است


در واکنش به انتقاد‌های ایالات متحده از احتمال افزایش تنش‌ها به دلیل نزدیک‌شدن قایق‌های سپاه پاسداران به کشتی‌های جنگی آن کشور، مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، این موضوع را رد کرده است.

آقای جزایری ۲۱ اردیبهشت ماه گفته است «رفتار جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد در چارچوب مقررات بین‌الملی است».

طی هفته‌های گذشته مقام‌های ایالات متحده در چند مورد، از نزدیک‌شدن بیش از حد قایق‌ها یا شناورهای ایرانی در خلیج فارس، به صورت «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» خبر داده‌اند.

یک هفته پیش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت که هفت قایق تندروی سپاه پاسداران برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس «ایجاد مزاحمت کردند» و این کشتی ناچار شد برای برخورد نکردن با یکی از این قایق‌ها «مسیرش را تغییر دهد».

سخنگوی نیروهای مسلح ایران می‌گوید گفته‌های مقام‌های واشینگتن در مورد «رفتارهای پرخطر» ایران «درست نیست» و «شناورهای جمهوری اسلامی ایران با اشراف کامل بر قوانین و مقررات بین‌المللی همواره بر اساس استانداردهای تعریف شده عمل می‌کنند».

این سخنان در حالی‌ست که در ۱۶ شهریور ماه مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود اقدامات شناورهای ایرانی «باعث تشدید تنش» بین تهران و واشینگتن و همچنین در منطقه می‌شود.

مسعود جزایری اما تعبیر دیگری از نزدیک شدن شناورها ارائه کرده و می‌گوید «آمریکایی‌ها هنگام عبور شناورهای ایرانی از فاصله چندین کیلومتری‌شان ادعا می‌کنند، که قایق‌های ایرانی تا فاصله یک کیلومتری به آنها نزدیک شده‌اند».

آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس و دریای عمان ۱۲ مایل دریایی (نزدیک به ۲۲ کیومتر) است. بر پایه کنوانسیون سال ۱۹۸۲ سازمان ملل در مورد حقوق دریاها، که جمهوری اسلامی آن را امضا کرده، حق حاکمیت ایران بر فضای بالای این محدوده آبی و بستر و زیر بستر آن جای بحث ندارد. به آب‌های آن سوی آب‌های سرزمینی، آب‌های بین‌المللی گفته می‌شود. تنها استثنا بر حقِ حاکمیت هر کشور بر آب‌های سر‌زمینی‌اش، حق عبور بی ضرر کشتی‌ها یا ناو‌های متعلق به سایر کشور‌ها است که یکی از اصول مهم حقوق دریا‌ها محسوب می‌شود. بیشتر بخوانید

به تازگی شبکه خبری فاکس، آماری از سوی یک مقام وزارت دفاع آمریکا ارائه کرده و گفته بود رویارویی دریایی شناورهای ایرانی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده‌است.

سخنگوی نیروهای مسلح ایران در بخشی دیگر از سخنان ۲۱ شهریور ماه خود، بدون ارائه جزئیاتی گفته حضور شناورها برای «تامین منافع اقتصادی» ایران است و «با رعایت حقوق بین‌المللی صورت می‌گیرد».

او تاکید کرده است «همانگونه که تاکنون و طی ۳۷ سال گذشته اثبات شده، جمهوری اسلامی ایران چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کند و در هر نقطه‌ای که برای تمامیت ارضی کشور، مزاحمتی را مشاهده کند، برخورد خواهد کرد».

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ارتش ایالات متحده در خاورمیانه، پیشتر ابراز نگرانی کرده بود که «در این فضای محدود (در تنگه هرمز)، احتمال وقوع اشتباه محاسبه‌‌ بسیار بالاست».

XS
SM
MD
LG