لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

بهای بنزین در ایران «با شیب تندی افزایش می‌یابد»


مهرداد بذرپاش، از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم گفته بود با تصویب لایحه دولت «بنزین حدود ۱۵۰۰ تومان به مردم عرضه خواهد شد»
مهرداد بذرپاش، از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم گفته بود با تصویب لایحه دولت «بنزین حدود ۱۵۰۰ تومان به مردم عرضه خواهد شد»
حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در جریان نشست اعضای دولت و نمایندگان مجلس ایران گفته است: «در مواردی که به حوزه تولید ارتباطی ندارد، مانند بنزین، شیب تندتری در افزایش قیمت‌ها خواهیم داشت».

خبرگزاری فارس از قول سکینه عمرانی، نماینده سمیرم، گزارش داده است که به گفته آقای روحانی دولت تلاش می‌کند تا «در ارتباط با بحث تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی در مواردی که در امر تولید دخالت دارند، شیب ملایمی» را طی کند اما «در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین»، «شیب تندتری» در افزایش قیمت‌ها به وجود خواهد آمد.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از یکی از نمایندگانی که در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران حضور داشته از افزایش بهای بنزین خبر داده است.

در لايجه بودجه دولت برای سال ۱۳۹۳، افزايش ميانگين ۳۳ درصدی حامل‌های انرژی پيشنهاد شده است.

برخی نمايندگان ازجمله احمد توکلی، نماينده تهران، هشدار داده‌اند که افزايش قيمت حامل‌های انرژی به «دوبرابر شدن قيمت‌ها و تورمی چهل درصدی، بيکاری و توزيع نابرابرتر درآمدها» منجر خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز برخی از روزنامه‌های چاپ تهران از «حذف ۳۰ درصد از یارانه بگیران و افزایش دوبرابری قیمت بنزین» به عنوان دو پیشنهاد اصلی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی برای تغییرات هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ خبر داده بودند.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران در این مورد از قول مهرداد بذرپاش، از نماینده اصولگرای مجلس نهم نوشته بود با تصویب لایحه دولت «بنزین حدود ۱۵۰۰ تومان به مردم عرضه خواهد شد، و پیشنهاد دولت این است که تنها به سرپرستان خانوار سهمیه بنزین تعلق گیرد؛ بنابراین اگر در یک خانوار چند فرد صاحب خودرو وجود دارد، تنها سرپرست خانوار، مشمول دریافت بنزین سهمیه‌‌ای به میزان ۶۰ لیتر یا بیشتر شود.»

پیشتر نیز سناریوهای گوناگونی در مورد بهای بنزین و برنامه‌های احتمالی دولت در مورد آن منتشر شده بود.

علاوه بر این ستاد مدیریت سوخت ایران نیز از طرح «ساماندهی» سهمیه بنزین برخی خودروها خبر داده بود که در «فاز اول» آن سهمیه وانت‌بارها و سپس تاکسی‌سرویس‌ها و خودروهای آموزش رانندگی به ۶۰ لیتر در ماه کاهش پیدا می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها از ایران، بهایی که دولت ایران برای خرید بنزین و گازوئیل از پالایشگاه‌ها می‌دهد ۱۸۰۰ تا دو هزار تومان است.

در ۲۷ دی ماه محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان، به خبرگزاری تسنیم گفته بود که «دولت بنزین را از این پالایشگاه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در هر لیتر می خرد» با این همه «بهای واقعی بنزین با نرخ فعلی ارز ۲۸۰۰ تومان در لیتر است».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه٬ ۹ بهمن‌ماه با ۱۳۰ رای موافق، کلیات اولین لایحه بودجه دولت حسن روحانی را تصویب کردند.
XS
SM
MD
LG