لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

واعظی: طرح ثبت گوشی‌های همراه پس از رفع اشکال اجرا می‌شود


محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، در جریان افتتاح فاز اول «شبکه ملی اطلاعات» گفته است طرح ثبت (رجیستر) گوشی‌های همراه، «پس از رفع اشکال» اجرا خواهد شد. آقای واعظی پیشتر گفته بود به وزارت‌خانه او «تکلیف» شده، این طرح را عملیاتی کند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وزیر ارتباطات ایران، ششم شهریور ماه، در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته است «پایلوت» این طرح به ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه تحویل داده‌ شده و آن‌ها نیز کار خود را شروع کرده‌اند.

آقای واعظی نگفته این طرح چه زمانی اجباری خواهد شد، اما تاکید کرده که دو بار در دولت‌های پیشین شکست خورده ولی دولت یازدهم «عزم خود را جزم کرده است تا این طرح را با رعایت شرایط به سر انجام برساند.»

محمود واعظی یک ماه پیش گفته بود «ما تمایلی به مسئولیت پذیری در این حوزه نداشتیم اما به دلیل نوع ارتباطمان با اپراتورهای تلفن همراه تکلیف شد این مسئولیت را بپذیریم».

اکنون نیز می‌گوید «زمانی‌که شرایط آن مهیا شود آن را اجرایی می‌کنیم».

طرح ثبت سریال یا «رجیستر» کردن تلفن‌های همراه، با وارد کردن کد انحصاری گوشی‌ها در شبکه خدمات‌دهنده انجام می‌شود. قرار است به این ترتیب گوشی‌هایی که از طریق گمرکی و پرداخت عوارض معمول وارد ایران می‌شوند، فعال بمانند و فعالیت «گوشی‌های جدیدی» که به صورت «قاچاق» وارد شده‌اند، متوقف شود.

اقدامات اولیه‌ای برای اجرایی کردن این طرح در سال ۱۳۸۵ صورت گرفت که در کم‌تر از یک سال متوقف شد. تقریبا یک دهه بعد رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی ایران از «ناموفق» بودن این طرح خبر داده بود.

با این همه به نظر می‌رسد بر وزارت ارتباطات ایران، همچنان برای اجرای این طرح فشار وارد می‌شود.

منتقدان این طرح، آن را، از جمله، عاملی برای گران‌شدن گوشی‌های همراه عنوان می‌کنند. مدافعان نیز می‌گویند «رجیستری» می‌تواند جلوی قاچاق گوشی‌ها یا فروش گوشی‌های تقلبی را بگیرد.

مجلس ایران در سال ۱۳۹۳ تخمین زده بود که «۹۰ درصد» واردات تلفن همراه «به‌صورت غیررسمی» انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG